Fann en fint drejad vas signerad Swen samt Studiohanden, 1987 tror jag, vem var denne Swen? Inte Wejsfeldt väl?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Swen på Gustavsberg
Collapse
X
-
Hmmmmm... i antik&auktion-länken läser jag att han hette Johansson tidigare. Jag har en Rörstrandskål signerad Sven Johansson, som inte ens Rörstrands museum kunde identifiera. Men det måste ju vara Wejsfelt. Roligt. Nu gäller det bara att hitta den
www.starkeld.com
Comment
-
Om man ska lita på Wikipedia, så stämmer det att han föddes som en Johansson.
Några sparade bilder från en Traderaauktion, halvåret innan han gick bort (ett par foton är tyvärr korniga). Har för mig att hela samlingen gick iväg för närmare niotusen, och i köpet ingick en-två timmars samvaro med Sven himself.
Jag hoppas att köparen tog tillvara de timmarna i dokumentation...
Comment
-
En stor del av Svens keramik - även traderapartiet, tror jag - köptes av Galleri Simplymodern i Köpenhamn - simplymodern.dk - som också anordnade en retrospektiv utsällning för ett par år sedan.
Skulle rekommendera ett besök men ser på nätet att de tycks ha slagit igen. Synd för där fanns otroligt mycket fin keramik.
De gjorde en utställningskatalog som säkert går att köpa fortfarande om mailadressen på hemsidan funkar.www.starkeld.com
Comment
-
Gustavsberg hade en 'Swen-utställning' tidigare i år.
Jättefin.....
Jag tog en del översiktsbilder därifrån, finns i mitt bildarkiv
Comment
-
De där fåglarna förklarar bilden på min vas, en smula, är det screentryck eller..?Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggBlå skål med dekor av fågelsiluetter, vars signatur visas ovan (15 cm i diameter)
Ärligt talat gillar jag inte den där kotten, men formen på vasen är härlig.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Jag uppfattar din kotte som ett screentryck som ligger över glasyren. Däremot känns det som mitt fågelsträck ligger under glasyren och att han har använt schabloner och airbrush. Glasyren verkar även sputad på inuti skålen för att få fram skiftningarna i intensitet.Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggDe där fåglarna förklarar bilden på min vas, en smula, är det screentryck eller..?
Ärligt talat gillar jag inte den där kotten, men formen på vasen är härlig.
Comment
Comment