Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Swen på Gustavsberg - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Swen på Gustavsberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Swen på Gustavsberg

Fann en fint drejad vas signerad Swen samt Studiohanden, 1987 tror jag, vem var denne Swen? Inte Wejsfeldt väl?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jo!

Comment

Antik och auktion är vårt krypin där du kan får reda på allt om loppisar eller vad dina antika möbler är värda.

Keramikern Sven Wejsfelt gick bort i våras efter en kortare tids sjukdom. Gustavsbergs Porslinsmuseum uppmärksammar nu med en minnesutställning hans dryga...
      Bifogade filer

Comment

Ja tack! nästan precis en sån är det. Trodde han var i livet fortfarande. Tack för länken,

Comment

Hmmmmm... i antik&auktion-länken läser jag att han hette Johansson tidigare. Jag har en Rörstrandskål signerad Sven Johansson, som inte ens Rörstrands museum kunde identifiera. Men det måste ju vara Wejsfelt. Roligt. Nu gäller det bara att hitta den
          www.starkeld.com

Comment

Om man ska lita på Wikipedia, så stämmer det att han föddes som en Johansson.

Några sparade bilder från en Traderaauktion, halvåret innan han gick bort (ett par foton är tyvärr korniga). Har för mig att hela samlingen gick iväg för närmare niotusen, och i köpet ingick en-två timmars samvaro med Sven himself.
            Jag hoppas att köparen tog tillvara de timmarna i dokumentation...
            Bifogade filer

Comment

En stor del av Svens keramik - även traderapartiet, tror jag - köptes av Galleri Simplymodern i Köpenhamn - simplymodern.dk - som också anordnade en retrospektiv utsällning för ett par år sedan.
              Skulle rekommendera ett besök men ser på nätet att de tycks ha slagit igen. Synd för där fanns otroligt mycket fin keramik.
              De gjorde en utställningskatalog som säkert går att köpa fortfarande om mailadressen på hemsidan funkar.
              www.starkeld.com

Comment

Blå skål med dekor av fågelsiluetter, vars signatur visas ovan (15 cm i diameter)
                Bifogade filer

Comment

Gustavsberg hade en 'Swen-utställning' tidigare i år.

Jättefin.....

Jag tog en del översiktsbilder därifrån, finns i mitt bildarkiv

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Blå skål med dekor av fågelsiluetter, vars signatur visas ovan (15 cm i diameter)
                    De där fåglarna förklarar bilden på min vas, en smula, är det screentryck eller..?
                    Ärligt talat gillar jag inte den där kotten, men formen på vasen är härlig.
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      De där fåglarna förklarar bilden på min vas, en smula, är det screentryck eller..?
                      Ärligt talat gillar jag inte den där kotten, men formen på vasen är härlig.
                      Jag uppfattar din kotte som ett screentryck som ligger över glasyren. Däremot känns det som mitt fågelsträck ligger under glasyren och att han har använt schabloner och airbrush. Glasyren verkar även sputad på inuti skålen för att få fram skiftningarna i intensitet.
                      Bifogade filer

Comment

Bilder från utställningen i Gustavsberg tidigare i år
                        Bifogade filer

Comment

Working...
                        X