Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mkt ska man bet?????????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hur mkt ska man bet?????????

Jag vet vi inte pratar priser här så mkt, men jag måste få ställa den här frågan till några som förstår vad jag pratar om!!!!!!!

Jag har alla tidiga G-berg två anemonbårder av 1828 års servis, en mkt vacker Sant Angelo tidigt 1830 o så vidare, ska skicka lite guldkorn hit, men det blir nog mest R-strands för där har jag ännu tidigare, när kameran o datan är vänner igen.

Hoppas jag känner mig så pass i veckan att det blir fixat

Frågan är att det gapar ett hål före anemonbården, lotusbården som G-bergs 1928 årsservis inleddes med för att övergå i prunkande anemoner.

Det har ganska nyligen varit auktion på G-bergs 1928 års servis med anemonbårder samt en lotusbår En typ, han kanske är en pesare, usch, hoppas inte , plockade hem den med 1100 kr, då var jag inte med längre
    Nu är det en likadan auktion igen, kanske dumt att berätta det????????

Nå, jag litar på er, o han har upptäckt den o lagt ett bud o jag ett maxbud, som i mina ögon är för högt, men det räcker kanske inte ändå ??!!
    Men annars kommer det gapande hålet för alltid påminna....eller ska jag se tiden an, jag vet att man kan sänka sitt maxbud

Lite åsikter, lite hjälp i hjärnans virrvarr, snälla!!!!!!!!!!!

Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
    Jag vet vi inte pratar priser här så mkt, men jag måste få ställa den här frågan till några som förstår vad jag pratar om!!!!!!!

Jag har alla tidiga G-berg två anemonbårder av 1828 års servis, en mkt vacker Sant Angelo tidigt 1830 o så vidare, ska skicka lite guldkorn hit, men det blir nog mest R-strands för där har jag ännu tidigare, när kameran o datan är vänner igen.

Hoppas jag känner mig så pass i veckan att det blir fixat

Frågan är att det gapar ett hål före anemonbården, lotusbården som G-bergs 1928 årsservis inleddes med för att övergå i prunkande anemoner.

Det har ganska nyligen varit auktion på G-bergs 1928 års servis med anemonbårder samt en lotusbår En typ, han kanske är en pesare, usch, hoppas inte , plockade hem den med 1100 kr, då var jag inte med längre
    Nu är det en likadan auktion igen, kanske dumt att berätta det????????

Nå, jag litar på er, o han har upptäckt den o lagt ett bud o jag ett maxbud, som i mina ögon är för högt, men det räcker kanske inte ändå ??!!
    Men annars kommer det gapande hålet för alltid påminna....eller ska jag se tiden an, jag vet att man kan sänka sitt maxbud

Lite åsikter, lite hjälp i hjärnans virrvarr, snälla!!!!!!!!!!!
    Det egna begäret anger priset! slå till om du verkligen vill ha den!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Om jag tror att jag kommer springa på föremålet fler gånger så köper jag bara om jag anser att det är ett fynd, men samtidigt håller jag med Äjth...

MvH
      Emil

Comment

Hallå Annestig,
        Din fråga har inget svar. Jag lärde av Far att gå aldrig på auktionen, lägg ett bud istället. För du har liksom jag svag karaktär och är ofta impulsiv, sa han.

Mitt råd är att tänka om tallriken gick för 1000:- så är mina tallrikar kanske värda 10.000:-. Och jag köpte för 1000:-. Vem är vinnaren när priserna går upp?
        Nu är ju din samlarinriktning lite speciell och den som vill köpa
        "udda" eller "enstaka" föremål bör kanske vänta tills samlarna fått sitt.
        Good luck and so long...

Comment

Tradera är ju fantastiskt på sitt sätt, stort utbud och man kan sitta var som helst i landet och köpa. Men, jag tror definitivt att priserna på sådana här varor drivs upp när de säljs på tradera, det räcker ju med att 2-3 samlare vill ha en viss vara väldigt gärna så skjuter priset i höjden. Den tallrik som du funderar på skulle man säkert kunna få för en hundring om den såldes i en second hand- eller "kuriosa-affär".

Själv hittade jag häromveckan en Gustavsberg "Royal scenery" från 1850-talet hos Röda Korset. Ingen raritet, men priset på 20 kr var klart överkomligt..

Comment

Hur bedöma seriositet o VEM

Kim!

Nu kommer det såna lustiga kommentarer ur din mun igen, JAG är samlare, seriös, va trist att du inte kan inse det, trots att jag inte samlar på ditt sätt.

Samlar man på Tallrikar fr ex Rörstrand, med som tidigast möjligt o ett sekel fram, med både badande keruber, sepia o jag tar inte bara en tallrik av vart, G-berg har jag Drottningholm

Både i anemonbård samt samma motiv men med fiskfjällsbård för den är så pass ovanlig.

Samla , är det bara om man samlar på allt i en serie, oj, vad oseriösa de som samlar tallrikar i vissa färger måste vara.!!!!!!!

De jag pratat med ,Per På Apollo Antik, Eva på G-bergsbutiken som bevakar åt mig samt jonsantik, som också är certificerad o är min bevakare bl a nu på mässan

Tycker alla att det är ett väldigt seriöst sätt att samla porslin, o det är därför de gärna hjälper mig ett sekel ca 4 tallrikar ur vart årtionde det speglar verkligen historiens influenser uppställda i årtalsordning, du ser precis, vad som influerade 1850 talet 1830 o alla dess bårder o mixande av dem o speglar, men eftersom jag verkar få så många tidiga, en fr slutet av 1700 är på gång, så är inte seriositeten mitt problem, den har jag fått bekräftad av så många , faktiskt även Peder Lamm som jag råkar ha viss släktskap med

Utan Mitt problem är hur långt fram jag ska samla slutet av 1700 samt en hel del under 1800-40 tar ju upp en del plats, men det är mitt problem.

Det jag vill fråga om var priset o en del vänliga vänner som förstod frågeställningen svarade ju som man ska, jag tackar er o ska tänka !!!, hoppas inte det här förstör mina möjligheter t fler svar, av er som jag är seriösa

Comment

-------

Comment

Hossbach

Det var precis, det jag menade, jag kanske kan få tag i den, låt säga om ett halvår men billigare, det svåra för mig är att jag har leukemi o inte kan åka på mässpr o sånt själv, men jag har väldigt goda vänner med känningar, men det är väldigt tråkigt att läsa er berätta om mässor hit o dit o även om man har bevakare, de kanske inte , det är ju en spec känsla att leta själv, o loppisar här i Umeå, har orkat åka på 3 i sommar, samma dag, o det var inget som ni pratar om där, det är en fördel att bo mer centralt i Sverige.

Men jag tänker på han som inte köpte Humlemönstret för 1200 o ångrade sig, minns inte vem, det är ju i princip samma pris som för lotusbården, o Humlemönstret hade jag köpt direkt det var ju i gott skick
                Så det var ett gott råd, tack för det!!!!!!!

Comment

Keramik och porslin är en stor del kulturhistoria och konstnärligt är det väsentligaste är föremålets formgivning och färg inte pris.
                  Tänk den första och största keramiksamlare var kvinna med kunskap om det som var värt något, Hedvig Eleonora.

Comment

Jag tror att vad Kim menade men "samlare" i sin mening är de som försöker få ihop en komplett servis och inte som du en enstaka av varje sort. Tvivlar starkt på att han menar att du inte är en seriös samlare.

Comment

Jag frågade om ett pris var för högt

Vad Kim menar struntar jag fullständigt, han gör ju narr av o gör alla oss som inte samlar på det vis han menar o som du ser i mitt inlägg ,många många fler, som kan bedöma, tycka är en sak, det kan han göra i sin kammare.
                      men bedöma vad som är seiöst ska absolut inte han bedöma, det har jag så många som är så mkt mer insatta i det än han.
                      Jag har många vänner som samlar både hans vis, serier , men många som som samlar som mig, frågan har aldrig ens kommit upp bland oss.

Det är väldigt underligt, för åtminstonde två som samlar serier vi mejlar varann varje dag o försöker hjälpa varann med råd tips, även den andre pratar jag ofta med o de tycker att jag gör ett enormt jobb,, för det är ju inte vilka tallrikar som helst från vart 10 år det är ju de ovanligaste, de svåraste.

Och 10 årtionden, ett sekel, 4 av varje vissa fler ex tid 1800 tal det blir 40 tallrikar som ska ställas fint i tidsordning.
                      Så g-berg blir nog köket o R-strand v-rummet
                      Du beh inte försvara honom, det gör han så bra själv, bara uttrycket är förnedrande för oss andra. Jag mejlade en av vännerna som samlar som Kim,
                      efter Kims inlägg, för jag var ledsen o han kunde inte fatta, han sa den o den tallriken, det du gör är bra mkt svårare om man ska få det bra o snyggt, han har varit aktiv samlare i 30 år.
                      Låt Kim stå för sitt !!!!!!!!!!!!
                      Last edited by annestig; 2010-07-27, 00:10. Anledning: felstavning

Comment

Hallå Annestig,

Låt mig först säga grattis till att du din ofta svåra sjukdom till trots är ivrig samlare med många inressanta inlägg i det här forumet. Det tyder på livsvilja.

Mitt inlägg var skrivet i all välvilja och ett försök att ge mitt råd på vägen, inte att synpunkter på ett visst samlarintresse eller inrikning. (Jag kan en del om samlandets psykologi då jag skrivit en bok om samlare). Vi brukar tala om vertikala och horisontella samlare, dom som går på tvären är mest spännande. Kulturhistioia, brukar man säga.
                        .
                        Hoppas du förstår. So long...
                        Last edited by Kim von Platen; 2010-07-27, 00:15.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Jag kan en del om samlandets psykologi då jag skrivit en bok om samlare). Vi brukar tala om vertikala och horisontella samlare, dom som går på tvären är mest spännande. Kulturhistioia, brukar man säga.
                          Den boken skulle jag gärna läsa! Har du fått den utgiven? Själv samlar jag som Annestig, d v s ett föremål av varje dekor. Har väl främst inriktat mig på Rörstrand och Gustavsberg från 1800-talet, men har inget emot en tidig snygg 1900-talare heller. Min samling är fortfarande av det blygsamma slaget men jag har ingen brådska. Det är letandet och forskandet kring tallrikarna som är det intressanta tycker jag.

Jo förresten, det finns en servis som jag försöker få så "komplett" som möjligt, nämligen Rörstrand Japan.

Hur samlar du Kim?

Tillägg: Jag hittade din bok Kim, verkar intressant!
                          Last edited by Hossbach; 2010-07-27, 08:59.

Comment

Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
                            Den boken skulle jag gärna läsa! Har du fått den utgiven? Själv samlar jag som Annestig, d v s ett föremål av varje dekor. Har väl främst inriktat mig på Rörstrand och Gustavsberg från 1800-talet, men har inget emot en tidig snygg 1900-talare heller. Min samling är fortfarande av det blygsamma slaget men jag har ingen brådska. Det är letandet och forskandet kring tallrikarna som är det intressanta tycker jag.

Jo förresten, det finns en servis som jag försöker få så "komplett" som möjligt, nämligen Rörstrand Japan.

Hur samlar du Kim?

Tillägg: Jag hittade din bok Kim, verkar intressant!
                            Hallå Hossbach,
                            Du hittade boken, bra. Dessbättre/dessvärre är Svenska Samlare sedan länge slut på förlaget och jag har faktiskt bara några enstaka referensex, annars hade jag gärna skicket dig en bok. Tror du kan finna den på nätet.

Slump eller tillfällighet? Min gode vän och medproducent Göran Tull, tyvärr död, samlade ivrigt på just Japan ett kapitel handlar om hans samlarinriktning, se bilder.

Så frågan hur jag samlar. Jo, både på längden och tvären, porslin: vardagsservisen Blått Band, Gefle 1930 (har snart alla delarna), leksaker
                            Elastolin soldater 1930-talet, figurativa korkskruvar och så allt som har med havet att göra. För mig är kunskapen det viktiga, att ta reda vad jag skall leta efter och givetvis att dokumentera det jag lyckas finna.

Om du lyckas finna boken, läs gärna Karin Ekströms (forskare vid Göteborgs universitet) kapitel om samlandets psykologi. Det är vetenskap.

Vad som hände med vännen Görans samling Japan vet jag inte, bara att hans fru inte gillade Japan.
                            So long.
                            Bifogade filer

Comment

Oh my god! Så många Japan-delar! Jag tror jag svimmar.. Hoppas att servisen glädjer någon annan nu om änkan gjort sig av med den.

Boken ska finnas på mitt lokala bibliotek såg jag. Ska låna den idag!

Ett problem som jag börjar upptäcka när det gäller tallrikssamlande är att det tar rätt mycket plats! Jag vill ju helst ha dem snyggt uppställda i vitrinskåp eller liknande med belysning. Jag vill absolut inte ha dem hängande på väggen och helst inte stående på hyllor.

Nåja, några vitrinskåp till ska jag väl få plats med i min modesta tvårummare..

Comment

Working...
                              X