Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mycket gammal vadå?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Mycket gammal vadå?

Hej PESare

Hoppas någon kan upplysa mig lite mer om den här fantastiska, vadå? Jag antar att det skall vara till soppa men är inte säker. Fatet är säkert 30-35cm i diameter och den mäter nog gott och väl 20-25cm på höjden.Stämpeln är Gustafsberg med F och jag tror att det är stämpeln från 1839-1860. Tyvärr kunde jag endast plåta med min mobiltelefon så resultatet är denna gång inte lysande. Tyvärr är den trasig och lagad men jag misstänkte att dessa inte växer på träd och valde därför att slå till ändå. Hantverket är ju fantastiskt.
    Hoppas nu att någon som vurmar för Gustavsberg kan hjälpa mig och ge mig mer kött på benen.

Hej från landsbygden...
    Bifogade filer

Fast jag inte kan vågar jag gissa på "Japan" även kallad "Krasse". Tillverkad någon gång 1850-1892 kanske.

Comment

Japan

Hej och tack.

Så är det minsann. Japan eller Krasse även kallad. Men vad är användningen för den här?

Comment

Terrin t soppa eller efterrätt

Ja, det är G-bergs Japan (Krasse) i folkmun, första utgåvan, 1852-92.

Vad det är ??? Jag har tittat i lite olika böcker, o det verkar tydligt vara en slags terrin, som man förtärde kalla o varma soppor,efterrättskrämer o dyl i, jag tycker det prkar på det p g a hänklarna o drällfatet sk. Är det en terrin,är nog locket borta, om de inte hade spec terriner för sådant som efterrätter som inte beh hållas varma.

Det kunde/kan också vara en bål, men de som jag sett har inte hänklar.

Då var det stämpeln, är det en djupstämpel ? Om det är det borde det vara
        ett ankare med Gustafsberg textat, ovanför för den stämpeln användes mellan 1839-60, före det var inget ankare med, bara Gustafsberg textat

Det är ett vackert mönster o vacker terrin, trots lagningen, tycker jag!!!

Comment

Annestig

Tack

Det är en jättevacker kreation tycker jag med. Jag blev inte ruinerad på affären men synd att det saknas ett lock. Lustigt, jag dividerade med dem i affären om det saknads lock eller ej då jag misstänkte det.
          Ja, djupstämpel med ankare är det.

...hannuman

Comment

Working...
          X