Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vacker skål men vem står bakom signaturen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vacker skål men vem står bakom signaturen?

Kom i dagarna över den här för en spottstyver. Blev lite fascinerad över den vackra formen och har med all min kraft försökt tyda vem som står bakom signaturen och om skålen är gjord tidigare än måleriet eller samtidigt?
    Den mäter ungefär 15*10*7cm.

Nu börjar semestern!
    Bifogade filer

Formen ser ut som Kåges "De mjuka formernas servis" men dekoren känner jag inte igen. Känns nästan lite anakronistisk.
    Nej, det är inget loppspel.

Comment

Det är som Mochens_gubbe skriver, Kåges WB "De mjuka formernas servis", men dekoren är gjord av en hobbymålare.

"WB - "De mjuka formernas servis", formgiven 1938, lanserad 1940 och efter krigsslutet en porslinschlager med dekoren Grå Ränder, ett milt partitur runt servisens behagliga linjer. Tekannan var en fullträff med sin klotrunda trivsel. Terrinerna var puts väck och ersatta med öppna skålar, formade med en skön skevhet som är Kåges egen. Man kan nästan se hur han kom förbi en drejad skål på en provbänk någonstans, fick ett infall och klämde till en vågad form, rymlig, skön att greppa, härlig att följa med diskborsten." http://www.form1900.se/docs/article.asp?ref=53

Comment

Tack för svar!

Hej och usch. Mina farhågor besannades. Jag såg att stämpeln var äldre än dekoren. Så det ni säger är att någon har förstört min skål!

Comment

Förvisso...

Ursprungligen postat av hannuman Visa inlägg
          Hej och usch. Mina farhågor besannades. Jag såg att stämpeln var äldre än dekoren. Så det ni säger är att någon har förstört min skål!
          ...ganska skickligt ändå.

Comment

Working...
          X