Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Asiatic Pheasants

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Asiatic Pheasants

Var idag hemma hos en väninna som visade mej sina gamla bruna fasantallrikar.
    Vi blev lite förvånade då det visade sej att en del var mörkare i färgen och hade en något annorlunda dekor än de vanliga.
    Dessa var stämplade med den vanliga blomsterslingan och Asiatic Pheasants, men istället för Gustavsberg så stod det BPC.
    Någon som kan klargöra detta?

Är det inte bara så enkelt att just de tallrikarna är gjorda av BPC och inte Gustavsberg, Egersund eller någon annan tillverkare av tallrikar. Asiatic Pheasants är ju ett mönster som en mängd olika fabrikörer använt.

Comment

Det är antagligen så enkelt.
      Jag har aldrig hört talas om BPC. Vet du något mer?

Comment

Troligtvis en engelsk fabrik. Har ingen aning om vem det är. Det står verkligen så? Finns det med på denna lista?

Comment

Peter.
          Jag blir väldigt osäker nu. Synd att jag inte lånade hem en tallrik så jag kunnat ta en bild på stämpeln. Jag försöker göra det nästa vecka.
          Du kanske känner igen den då.

Comment

Jag måste förtydliga: Jag känner INTE igen NÅGRA engelska stämplar. Allt om engelskt porslin måste jag läsa mig till och den sidan jag länkade till är den bästa för den här sortens frågor. Titta på porslinet och läs på hemsidan... När man hittat fabriken där kan man googla lite.

Fanns det bara en tallrik med det märket? Ibland är stämpeln otydlig och då kan det vara bra att jämföra olika tallrikar för att få en komplett bild av stämpeln.

Comment

Mera godis från samma hemsida:
              Historien bakom mönstret Asiatic Pheasants:

Comment

Ja, jag missuppfattade dej liiiite.
                Tack för länkarna.
                Verkar klart så långt att det kan vara en engelsk fabrik, vilken som helst.
                Tror jag nöjer mej med det.

Comment

Working...
                X