Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustafsberg H8

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gustafsberg H8

Hej, jag undrar helt enkelt vad H8 betyder.
    Jag tycker det verkar som det finns en massa H med nummer efter, på Gustafsbergsgrejor när man söker, men jag har inte hittat någon övergripande förklaring till det som verkar var en serie eller nåt, det finns säkert.
    Jag har en liten, kanske oansenlig skål som det står det på. Den är go för att mina far eller morföräldrar har haft den i sin vardag. Stämpeln med ankaret verkar var den från 1910-20 eller så. Gustafsberg med f.
    MVH
    Bifogade filer

Måste bara få fråga, står det ngt årtal i ankaret??? Är det ett rep runt ankaret?
    Står det årtal, så ser du ju själv, gör det inte det, är den betydligt äldre!!!!
    Intresant för en stämpelnörd att veta.
    Det med H8 har jag också ofta undrat över, om ingen svarar återkommer jag med svar fr kunnigt håll.
    annestig

Comment

Det är attans svårt att se. Det är bara ca en tredjedel till höger av ankarstämpeln som syns skapligt. Jag kan inte se något rep. Tycker att det ser ut som som 21 på höger sida om ankaret. Ankaret och hela stämpeln är tunn. Omkring 12mm på både höj och bredd.
      Jag försöker lägga in en bild som jag skall fixa lite med, men jag är inte någon fena på bilder. Ska försöka beskära. Jag börjar så här så länge/ Börje

Comment

Här är ett försök till bild med lite kontrastjustering.

Tillägget handlar om en annan skål jag hittade i gömmorna. Stämpeln syns tydligare och jag tror att det är likadan som den tidigare. Först trodde jag det var i samma serie, men nej. Jag undrar om man skrev Gustavsberg växelvis med F resp. V? Årtalen är nog olika. Det är inget rep på den här stämpeln och jag tror inte det är det på den andra heller.
        Detta är nog riktigt vardagsporslin. Det som ser ut som en skada är helt enkelt från tillverkningen. Glasyren invändigt är också ojämn. Fanns det andrasortering på den här tiden också? Jag hittar inte den precisa motsvarigheten på signaturer.se där jag brukar försöka hitta fram i djungeln av stämplar.
        Bifogade filer
        Last edited by Börje; 2010-07-09, 09:43. Anledning: Hittat nytt objekt

Comment

Liknande stämpel på Sultan

Hej igen! Jag har en servis Sultan, där jag tydligt ser stämplarna. Även dom liknar dom tidigare. Är det tillverkningsår som är angivet? Vad står A17 för? Det återkommer tydligen i olika sammanhang och år. På djupstämpeln används vanligt V och på färgstämpeln ett F. Är det vid den här tiden som man kan kalla skarven mellan F resp. V i stavningen?
          Jag läser innantill att fram till 1937 så var det den ursprungliga Gustavsbergsfabriken, sedan såldes det till Kooperativa Förbundet. Det borde innebära att det porslin jag pratar om i denna tråd inte är gjort på annan fabrik, eller hur? Jag ser nämligen att så småningom flyttade en del till Finland.
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X