Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mkt gamla Gustavsbergstallrikar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mkt gamla Gustavsbergstallrikar

Hej!
    Jag har insett att min nisch är gamla från slutet av 1800- 1915 ca tallrikar från Gustavsberg o Rörstrand.
    Jag har en tio st själv o jag går o tittar på dem varje kväll i köket, har inte fått upp tallrikshyllan än.
    Min dröm är att ha några från både rörstrand o Gustavsberg o både "finare" o ngn enklare, ha dem sida vid sida o börja med den älsta för att sedan följa historiens gång.
    Kommer säkert att skick några jag inte är helt säker på hit för proffesionell bedömning av årtal.
    Nu tänkte jag fråga o det är någon av er därute som har ngn tallrik från den perioden som ni är less på eller har dublett av!!!!!!!!!!!!!!:confused

Som jag skulle kunna få köpa för en slant.
    För med vår ekonomi o mitt enorma intresse tycker jag det här är en väg man kan prova. Hoppas ingen tar illa upp, för jag är lite känslig idag för otrevliga
    Kommentarer o ni ha alla varit så snälla. Jag har skrivit några av er som vänner, men har nu förstått att man ska fråga vederbörande också, så jag kommer att göra det i det närmaste.
    Hade detta inlägg under bytes säljes först, men har sett andra ha liknande
    inlägg här inne.
    Men jag fick ett svar från en som skulle kolla o höra av sig i kväll, gissa vem som blev LYCKLIG
    Det enda jag inte tycker omär mönster från Kina och landskapstallrikar typ ett år i Sverige eller ngt slotti skåne (inte just skåne) för man måste ju tycka om dem också. det går bra att svara här eller privat Detta gäller alltså både Rörstrand o Gustavsberg!!!
    Jag har en lista på de jag har om ngn är intr
    Med mycket värme till er alla som hälpt mig här på pes!!!!!!!

Jag har ju inte gjort ngn hemlighet av min sjd o vår ekonomi, så nuska jag lägga ut 6 svarta tallrikar fr Rörstrand somkaptenen hjälp mig med, på Tradera

annestig

Joda, det ar en kul hobby med gamla svenska tallrikar......men dammsamlare ar dom allt! Skickar ett smakprov fran vart kok....
    Bifogade filer

Comment

Usch, jag förstår att det var humoristiskt o sant!!!Men du gjorde samtidigt mig mkt avundsjuk, så mång får jag i alla fall inte, o inte så högt upp jag vill kunna gå o studera dem o känna på dem!!!!!
      Men den var bra, kanske för mkt att damma???????? tänk efter på att slippa det
      Ha det
      annestig

Comment

Mycket vackert Andres..tack för titten

Comment

Hallå Annestig,
          Kul intresse, en av mina idoler i reklamvärlden samlade enstaka tallrikar för att göra testköket trevligt, det blev rätt många. En revy, någonting att prata om...

Det lär nog dröja innan du når Andreas nivå, men det inte så svårt att hitta udda tallrikar för någon tia. Det finns några klassiker från varje årtionde. Dessvärre har jag inga udda, mitt samlande är ganska konsekvent.

Om din idé är att spegla den historiska utvecklingen kommer du inte undan slott och herresäten, folkdräkter och keneserier. Det var ju här det började 1700/1800.

So long.

Comment

Jag har inte bara tallrikar för en tia från Tradera

Hej!

Nej, jag kommer väl inte ifrån men kan minimera det o göra utval.
            Dessutom har jag talamod och vill inte "bara köpa ngn tallrik för en 10a på Tradera".
            Du, får ursäkta Kim men det där lät lite nedvärderande, o det tycker jag inte om, hoppas du inte menade det så.
            De tallrikar jag för tillfället har är : Festoon lila 1860-1880, inget årtal under
            G-bergs Flora blågrön 1915, Rörstrands blågröna Wallmo fr slutet av 1800-talet enl en man som samlat porslin i 60 år(men jag har tänkt be Peter titta på den ändå, för säkerhet), Lilium den storblommiga G-berg sid 28 Inga Arnö-Berg(har ej fått hem den än,vet exakt datum) , G-bergs viola 1895, R-strand Fasan,lila1895, Bella( en somjagfäste mig vid när jag första ggn läste Bo L s bok)1884-1925, har inte fått hem o hoppas Peter ska kunna åldersbestämma
            till mig, grön, Carrara 1860-1908 lila, Wexiö grönblå 1892-1939 grön m guld (har ej fått hem, men såg gammal ut, hoppas på Peter även där), Lobelia 1883-1888 en lite enklare i mönster,men jag vill försöka spegla ALLA inte bara de rikastes val, Corona 1897-1907, Rörstrands Göteborg 1880-1898, Rörstrands Svalan 1897-1897,g-bergs Nyponblomma 1892-1905 grön m guld.
            Jag har svårt att våga mig på Rörstrand eftersom de är så svåra att tidsbestämma.

Dessa har jag idag, så egentligen är det väl ännu äldre eller i den åldergruppen jag söker.

Vad är det för specialområde du samlar på Kim?

Comment

Jag glömde Mulberry ca 1855-1902 med fabriksstämpeln.
              annestig

Comment

Hej Annestig.
                Jag har massor med tallriksdubletter Gustavsberg och Rörstrand. 1820-1920 ca

Comment

WOW Andres, så fint !!
                  Jag gillar ju glas men det där hade jag inte haft emot att ha

Comment

Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
                    Hej!

Nej, jag kommer väl inte ifrån men kan minimera det o göra utval.
                    Dessutom har jag talamod och vill inte "bara köpa ngn tallrik för en 10a på Tradera".
                    Du, får ursäkta Kim men det där lät lite nedvärderande, o det tycker jag inte om, hoppas du inte menade det så.
                    Vad är det för specialområde du samlar på Kim?
                    Hallå Annestig,
                    Beklagar om jag gjorde dig ledsen, men uttrycket en tia står för nästan ingenting. Förlåt. OK?

Vad jag samlar på av svenskt porslin är Ett år i Sveige (1:a upplagan) och Blått Band, naturligtvis. Gefle, 1930, Percy, Stockholmsutställningen. Numera är jag väldgt selektiv men flintgods har jag svårt att stå emot. Speciellt med nautiska motiv.

Om du ställer samman en önskelista skall jag spana...so long.

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                      Joda, det ar en kul hobby med gamla svenska tallrikar......men dammsamlare ar dom allt! Skickar ett smakprov fran vart kok....
                      Hallå Andres,
                      Fin samling. Grattis. Men jag undrar om det inte är gluggen på kameran som behöver dammas av? Tallrikarna är värda ett bättre öde. So long...

Comment

vänner!

Ja, du har rätt jag blev mer förbannad än sårad av ditt uttalande, tyckte att det lät som du tyckte att du ansåg ditt samlande som mkt "finare" och seriösare än mitt o det är det inte.

Mitt sparande är seriöst , jag skulle inte ta emot/köpa vilken tallrik som helst från ngn snäll Traderare som erbjöd sig det, jag har också krav ex ålder o utseende, tallriken måste attrahera mig!!!

Men jag har förstått att du är spontan som jag, lite för spontan ibland o då kan grodor hoppa ur munnen´o jag förstår, hoppas jag att det du skrev inte var menat på det viset.

Det var rart att föreslå att hålla ögonen öppna efter ngn tallrik,men om du vill ha en lista över tallrikar jag gärna vill ha, o är seriös i det, får du skriva ett personligt meddelande så ska jag mer än gärna svara dig !!

Hoppas att vi hörs!!
                        annestig

Comment

Working...
                        X