Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Heinz Erret

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Heinz Erret

Idag stötte jag på något på loppisrundan som var nytt för mig.

Hade tidigare aldrig hört talas om Heinz Erret, men efter lite googlande (inte många träffar) fick jag fram att han arbetat på Gustavsberg med argentadekorer. Tallriken jag hittade är i typisk argenta-stil med två jättefina fiskar i tjockt silver.
    Den enda märkningen är den som jag fotograferat. Gjorde Erret dessa i egen ateljé eller är det Gustavsberg?

Finns det något ekonomiskt värde i hans arbeten idag?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Troligen Gustavsberg skulle jag säga. Men det ser inte ut som om glasyren är bubbelfri (förutom silverbubblorna, förstås), så det kanske inte är dom ändå. Är det stengods eller flintgods? Stengods är nog enklare att få till i egen ateljé...

Argenta-teknik körde ju även Börje Skohg med, och det verkar som om konstnären är viktigare än tekniken eller materialet för att få höga priser.

Comment

Hittade det här ämnet Jag träffade Erret en gång på en mineralträff. Han berättade om sin tid på Gustavsberg och hur han gjorde målningen mer modellerad så att silvret blev tjockare och mer levande.
      Han hade en studio hemma också och en brännugn. Skulle tro att det här fatet har han gjort i sin egna studio.
      DG

Comment

Working...
      X