Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det Gustavsberg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Är det Gustavsberg?

Hej

Skulle vilja ha lite hjälp med om mina antydningar stämmer. Lär vara fel, men annars så lär man ju sig ngt =)

Har en keramik figur föreställande nedan. Märkt med L J och ett G.
    Vem kan det vara? Är det Rosa Ljung? När tillverkad?
    Tyvärr lite mörka bilder...

Tacksam för all info.
    Bifogade filer
    Last edited by wasistdas; 2010-04-19, 21:08.
    Pes är mitt google.

Jag vet inte vem som gjort din figur men den är inte tillverkad på Gustavsberg.

Comment

Ok, då kan jag ju fokusera på någon annan tillverkare iallafall. Tack.
      Någon annan som vet mer?
      Pes är mitt google.

Comment

Det kanske är lättare att känna igen figurinen om du tar en ny bild där den inte är fotograferad i motljus.

Comment

Ok, ska ta en bättre bild och lägga upp så fort jag kommer hem.
          Pes är mitt google.

Comment

Nu uppdaterad med bättre bild.
            Pes är mitt google.

Comment

Jag har googlat en del, det finns en stor figurin som påminner om din, hos Rosa Ljung,på Tradera, längst ned där man får köpa direkt, men inte säker,, du kan ju googla över o titta.

Nackdelen där var att man inte fick se undersidan, utan en liten etikett med Rosa Ljung fanns kvar, men det behöver inget betyda.

Ja, jag försökte i alla fall!!!

Comment

Tjena Annestig

Ska kolla detta. Tack för infon.
                Pes är mitt google.

Comment

Din kvinna!!

Det jag funderar en del över är kvinnans hand hållning. Det ser ut som det skulle vara ngt där, min mor,( ringde henne), har en kvinna, mörk men med
                  helt andra kläder på sig.

Men hon har den där handhållningen precis, o det var små små eterneller nedstuckna i det lilla hålet som bildas där, när hon fick den, länge sedan

Min mor ser inte så bra, hon såg bara ett H graverat under, men jag tittade på den sist jag var hemma o det ,om inte jag börjar bli senil, fanns en liten pappetikett med studio ...........

Om du inte har fått hjälp eller luskat ut det ska jag kolla imorgon kväll, när jag ska till henne.

Jag känner inte til så mkt om keramik, men Rosa Ljung kan jag inte tänka mig, Lisa Larsson känns fel, Mari Simmulsson, hade haft annan signatur o ngn samlare av deras saker borde ha svarat, de är de jag känner till som gör mörkhyade kvinnor enstaka, utan väggtavlor.

Men det ska nog lösas!!!!

Comment

Nu har jag googlat runt o hade några förslag, på eternellflickor, som de kallas på två sidor en Tradera o en sida som heter pressat o klart, där hade de för övrigt mkt fin keramik, o mer nutidsporslin, där fanns en flick, som din, med hålet för blommor det var Goebel !! de, tog 160 kr för den, sedan fanns det en dam som gjorde väldigt lika damer som din, såg en på Tradera o ett par till på andra keramiksidor jag hamnade på, nu har jag visst glömt förnamnet men hon trodde jag starkt på Borelius, men hon arbetar ju nu i alla fall på Jie o det var en sån liten etikett kvar på sidan

Däremot stog det inget under. Den sista jag har att erbjuda är mammas eternellflicka, för den kände jag direkt igen det var bara ett som tusch H under men på sidan en liten etikett Studio Ulla Skogh.

Så långt med allt letande, men ge inte upp, kanske ska granska Rosa Ljungs alster , jag känner till de kända serier hon tillverkade, men hon har säkert gjort bra mkt mer.

Så trist med det där Lj , men det kan ju vara en enskild keramiker med egen liten verkstad, det finns ju väldigt många sådana ute i verkligheten, ska kolla imorgon

Comment

Jätte tack annestig för ditt efterforskande.
                      Är kul när man själv kört fast och får så bra respons.
                      Pes är mitt google.

Comment

Working...
                      X