Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustavsberg - Pan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gustavsberg - Pan

Kopp ur servisen ”Pan” som tillverkades av Gustafsbergs porslinsfabrik mellan 1913-1920. Dekoren på kopparna (har 8 st.) är röd, de är ej stämplade eller djupstämplade medan samtliga fat har en servisstämpel och djupstämpeln ”CU”.

Det händer då och då att jag dricker kaffe ur denna kopp (som möjligen är tänkt för the?) och varje gång det sker studerar jag den och tycker att dekoren den fullkomligt ”spritter” i sin strama och symmetriska jugendstil och så tänker jag:

Vem kan ha formgivit servisen (med soppterrin, såsbringare, tallrikar och assietter av olika slag etc. som de flesta serviser från den tiden)?
    Vem är upphovsman/kvinna till servisdekoren?
    Vad står ”CU” för – modell, dekor eller färgen på dekoren?
    Är modellen på ex. denna kopp unik för just ”Pan” eller har den (och övriga delar av servisen också för den delen) tillverkats med andra dekorer?

Genom att ställa mina frågor här på PES hoppas jag på att få ett eller kanske flera svar och naturligtvis tips, tankar och idéer.
    Bifogade filer

Frågan om vem som är upphovsman/kvinna till dekoren kommer nog förbli obesvarad. Däremot kan CU vara modellbeteckning på koppen. Det är i princip otänkbart att den här dekoren är ensam på denna modell eftersom framtagandet av formarna för gjutning är en kostsam historia och påläggande av diverse dekorer är den mer ekonomiska delen av variation i utbudet. Detta resonemang har några undantag där form och dekor är samkomponerade av en erkänd konstnär, men även där är det vanligt att formen sedan används till nya dekorer.

Observera att modellen inte behöver vara enhetlig för hela servisen, utan kan ha plockats ihop av olika delar ur sortimentet för att passa dekoren och den stil man vill förmedla.

Comment

Tack för ditt svar Peter, Misstänkte att det som möjligen skulle kunna besvaras är huruvida "CU" är en modellbeteckning eller dekorbeteckning. Får sätta mig in mer i det. Finns det möjligen dokumentation över modeller och dekorer från Gustavsberg från den tiden? Att 8 st. fat har samma stämpling torde väl inte vara en slump?
      Har sökt på nätet och i några av mina böcker men hittar nästan ingenting om just denna servis. Finns det ex. en kanna/kannor och/eller en annan typ av kopp så att det går att avgöra om vad mina koppar är avsedda för. Hur ser djupstämplingen ut på de övriga delarna av servisen... som vanligt blir frågorna fler... finns det någon mer här på PES som har "Pan" i någon av sina gömmor och kan fota eller beskriva?

Comment

Working...
      X