Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vit tekanna 50.tal vem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vit tekanna 50.tal vem?

Den här tekannan är märkt "Gustavsberg Sweden" och BA. Jag har sökt på tekannor i Nationalmuseums bas, men denna hittar jag inte där (det saknas väl ca 10 000 nr fortfarande?). Jag tycker designen är riktigt vass, det var därför jag köpte den på studs. Det är en sådan där grej man bara går och tänker på i flera dagar och så är den borta när man går tillbaka : /
    Känns väldigt 50-tal, kan det vara Stig Lindberg? Dekoren påminner om Hertha Bengtson, men hon är ju utesluten.
    Den är liten, det går nog i max fyra koppar och den väger nästan ingenting.
    (Förresten hittade jag i basen en kanna jag trodde var tyskt/tjeckiskt billigt flintgods, men det var Kåge).

Hälsningar
    il Lupo
    Bifogade filer

BA är Karin Björquists första teservismodell som också har fått namnet Igloo. 1951 kom den.

Comment

Man tackar!

Vad kul att det var Björquist (och hennes första produktion)! Betalade betydligt mer än jag brukar när jag samlar mina tekannor till lyst och användning. Men nu när jag hittade den på nätet ser jag att jag fick den billigt. Man ska lita på sin instinkt, nio gånger av tio håller den

Comment

Den var fantastiskt fin. Mycket avundsjuk.

Comment

Riktigt fin måste jag säga! Har aldrig sett modellen tidigare, men en sån kunde man ju tänkt sig :-)
          http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Jag såg dessa på Myrorna i Uppsala (Sysslomansgatan) idag: fyra koppar och dussinet assietter! Förhoppningsvis finns de kvar för den intresserade.

(Bilden togs med mobilkamera så kvalité och färgåtergivning är lite kass)
            Bifogade filer

Comment

Kul att se!

Så fick man se servisen också, tack för det! Har aldrig noterat denna, vid en hastig titt ser den ut som Blåeld.

Comment

Jättefin kanna. Förhoppningsvis blir jag snart ägare till en
                Last edited by carro63; 2011-07-16, 16:34.

Comment

Working...
                X