Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp med ljusstake

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: hjälp med ljusstake

hej

skulle behöva hjälp att spåra historien bakom en jättesöt grön ljusstake som jag införskaffat.

Den är stämplade med gustavsberg i botten, 05 , samt signaturen SV eller AS.

all hjälp uppskattas, är nyfiken vart denna kommer i från och när.

mvh Anna
    Bifogade filer

Ljustaken är tillverkad 1905, det är det de två siffrorna under Gustafsbergsstämpeln står för, stilen ( Jugend, Art Noveau) på ljustaken är ju väldigt typisk för tiden. Vad bokstäverna står för vet jag inte men någon som är duktig på Gustafsbergs produktion kanske kan komma med ytterligare information.
    Mvh Simco

Comment

oh tack så mkt kunde nästan placera den där tidsmässigt.. väntarmed spänning på fortsättningen...

Comment

så är det någon där ute som vet vem signaturen AS är på denna ljusstake vore jag väldigt tacksam

Comment

Är du säker på att det är en signatur? Hittar inte bokstäverna i fotot ovan... Inpressade bokstäver betyder oftast bara modellbeteckning eller godskvalité.

Comment

oh det var bra o veta, då e de alltså modellbeteckningen jag ska försöka leta upp... ska börja söka redan nu, tack så mkt för upplysningen

Comment

Unik ?

En så´n här undrar jag om Ni sett. Vad tror Peter S och övriga porslinskunniga att detta är. Gustavsberg-JA.
              Men vad avbildas och vem är upphovsman ?
              Bifogade filer

Comment

Jag har sett den förr. Men jag kommer inte ihåg vem (vilka) som hade beställt den (om det ens stog på baksidan). SKF?

Comment

Ledtråd, motivet är mycket mera "hemmabetonat" än SKF.

Comment

Thunolle

Gustavsberg/Hemmabetonat=Gustavsberg, "nya" sanitetsgodsfabriken 1938-39. Ritades av Olof Thunström, som så mycket annat i Gustavsberg. Thun-Olle var anställd på KF-s Arkitektkontor och var en av folkhemmets främsta arkitekter.
                    Man skulle kunna gissa att det åts på dessa tallrikar i samband med invigningen av eller kanske taklagsfesten för den nya fabriken.
                    Blev skyms THUN-OLLE lite av blixten.
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      En så´n här undrar jag om Ni sett. Vad tror Peter S och övriga porslinskunniga att detta är. Gustavsberg-JA.
                      Men vad avbildas och vem är upphovsman ?
                      "Nya" sanitetsgodsfabriken, ritad av Olof Thunström alias THUN-OLLE.
                      Bifogade filer

Comment

Working...
                      X