Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekoppar LI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kaffekoppar LI

Jag fick för en tid sen en fråga om jag inte kunde visa min samling av LI-kaffekoppar. Här kommer nu lite bilder.

Bild 1: Lite stökigt i skåpet... Under kopparna skymtar bl a ett litet Blå eld-fat med den ovanliga gröna glasyren.

Bild 2: Stig Lindberg-dekorer. Uppifrån vänster: Riviera, Verdi, Blå Aster, Adam, Prunus, Lido, Kanton, Eva, Terra, Spisa Ribb och Röd Aster.

Bild 3: Namngivna dekorer med för mig okända formgivare. Uppifrån vänster: Dresden (är vanligtvis SA), Ada, Markis, Stina, Nyponblom, Törnros, Kim och Katrin.

Bild 4: Namngivna dekorer med formgivar. Uppifrån vänster: Lotus Gul x 2 (Bibi Breger), Lekholm (Margareta Hennix), Kadrilj (B Sundell - är det Britt-Louise Sundell-Nemes?) och Bladranka (Calle Blomqvist enligt svensktporslin.net).

Bild 5: Koppar med loggor (tror jag). Uppifrån vänster: Okänd blå med flagga och rep (rederi?), Träslottet (i Arbrå?), Sessanlinjen (nu nedlagt rederi), okänd med brun rand och träd (skogsbolag?) och Konditori Continental (i Ronneby?)

Bild 6: Okända dekorer. Uppifrån vänster: Korsvirke? (diskussion har förts tidigare på detta forum), vit kopp med gråa ränder, kopp utan dekor och kopp med blommor (samma som på Stig Lindbergs "Frösö" med spegelvända)
    Bifogade filer

Härligt att få se dina kaffeset!!!! Har inte tidigare sett Lotusdekoren med bara några stora blommor på. Fräckt!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Och jag skulle kunna tänka mig Lekholm av Hennix, har aldrig sett den dekoren förut. Kul att få se en sådan fin samling.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jättefin samling börje !

Kul med träslottet då vi har sommarstuga i trakten.

Och nu till en liten önskan, eftersom jag samlar på Blå Eld och aldrig har sett en bra bild på den gröna varianten, kan du inte lägga in en bild på ditt fat (kanske i en egen tråd) så att man får avundas lite.
        Slainte Mhath

Comment

Vilken fin samling! Är den komplett?
          Mina favoriter är nog Verdi och Markis.

Comment

Dresden kan jag bidra med info om, det är en gammal 1800-talsdekor med original hos Gustavsberg som togs upp bl.a. på SA-modellen med utnyttjande av bevarade originalgravyrer.

LI-modellen är ju Stig Lindbergs modell, men det visste du säkert.
            Bifogade filer
            http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Helt fantastiskt!
              En hel del dekorer som jag aldrig sett förut! Perfekt med listning av namn etc. Snyggt med perstorpsplattan som grund. Riktig ögonfröjd.
              Mvh Simco

Comment

Min personliga favorit är nog Riviera. Jag gillar färgerna och lekfullheten i mönstret. Lekholm är kul för det här är den enda jag sett någonsin.

Samlingen blir nog aldrig komplett (hoppas jag - letandet är ju en del av nöjet). Jag missade en Traderaauktion i somras med en dekor som heter "Medaljong" av Calle Blomqvist. Det är enda gången jag sett den. Just nu finns tallrikar med dekoren på Tradera. Dessutom bör det väl finnas ett otal koppar med logotyper på?

Jag kan ta ett kort på Blå eld-fatet vilken dag som helst!

Comment

Jag skulle också gärna vilja se den gröna "blå eld", snälla lägg upp en bild,

Comment

Tjusigt! Tyvärr kan jag inte fylla i så många frågetecken... B Sundell är Britt-Louise Sundell Nemes, som du trodde. Den grårandiga restaurangdekoren tror jag heter DEK 100.

Comment

Wow, vilken samling. Djupt imponerad!
                      http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

Jag tittade nu under den grårandiga koppen och där stod det "100", det hade jag inte lagt märke till tidigare. Nu har ännu en kopp ett namn!

Bilderna på grön Blå eld finns nu här: http://www.precisensan.com/antikforu...?t=2278&page=5

Comment

Hej!
                          Jag skall börja med att säga att jag mycket imponerad av din samling Börje_t och att även jag samlar på Li-modellen. Men har inte på långa vägar så många som du har. Själv har jag kommit upp i 24 olika nu. Nu till något som jag har funderat på ett tag. Stig Lindbergs skall ju vara "pappa" till Li-modellen men jag har kommit över en liknande modell från gustavsberg som heter Gunnar med en gammal stämpel (från när vet jag inte) Nu skulle vilja veta er åsikt om detta. Skickar med bild på den det är den till vänster den högra heter medaljong och ytterligare en bild på en kopp som jag inte vet vad den heter.
                          Hälsningar Elsa
                          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Elsa Visa inlägg
                            Hej!
                            Jag skall börja med att säga att jag mycket imponerad av din samling Börje_t och att även jag samlar på Li-modellen. Men har inte på långa vägar så många som du har. Själv har jag kommit upp i 24 olika nu. Nu till något som jag har funderat på ett tag. Stig Lindbergs skall ju vara "pappa" till Li-modellen men jag har kommit över en liknande modell från gustavsberg som heter Gunnar med en gammal stämpel (från när vet jag inte) Nu skulle vilja veta er åsikt om detta. Skickar med bild på den det är den till vänster den högra heter medaljong och ytterligare en bild på en kopp som jag inte vet vad den heter.
                            Hälsningar Elsa
                            Välkommen Elsa, jag vet inget om dina koppar men måste berömma dem - riktigt fräscha och läckra.
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kul att se fler varianter.
                              Den vänstra Gunnar verkar mycket riktigt vara av den gamla produktionen. Trodde först att det kunde varit den senare (men med gammal stämpel) men varken dekorfärg eller fatets form stämmer med nyproduktionen.

Man måste ta all information om formgivning med en nypa salt. Servis LI innehåller många fler delar än en enstaka kopp och att koppen i LI bygger på en gammal modell måste man nog se som naturligt. En modernisering av en gammal kopp med raka kanter måste nog räknas som att man gjort en designinsats. Snart har alla (användbara och praktiska) former inom keramiken använts, och då blir det synd om våra designers... Å andra sidan lånade Stig L friskt av både kolleger och gammal formgivning. Tänk bara på den modernisering av Allmoge-dekoren han gjorde i Ranka-servisen. Lättare att måla, men i stort sett samma.

Comment

Working...
                              X