Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustavsberg / Astrakan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gustavsberg / Astrakan

Vem kan vara upphovsman/kvinna till Gustavsbergs assietten Astrakan. Grön bladformad assiet med äpple relief.

Wilhelm Kåge.
    Enligt Jane Fredlund, Gammalt Porslin.

Comment

Hmmm. Det är inte Lisa Larsons ovala tallrikar i blågrönt med äppelrelief som avses då? Finns det bild?

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Hmmm. Det är inte Lisa Larsons ovala tallrikar i blågrönt med äppelrelief som avses då? Finns det bild?
        Ajdå...jag hittade bara en Astrakan i boken.

Comment

Det här är iallafall Lisa-versionen. Finns på bild i boken om hennes serieproduktion.

Det är vanskligt att läsa dekorregister eftersom de inte är kompletta...

Comment

Det skall jag komma ihåg.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
              Det här är iallafall Lisa-versionen. Finns på bild i boken om hennes serieproduktion.

Det är vanskligt att läsa dekorregister eftersom de inte är kompletta...
              Ja det stämmer om man ser i boken Gustavsberg 280 år (Gösta Arvidsson) står det Astrakan Ritad av Kåge. Ser man sen i boken Servisgods från Gustavsberg av WK 1917 - 1945 (Björn Hedstrand) finns den inte med.
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Kanske anledningen kan vara att listorna bara tar upp matserviser och att det här är en fruktservis?

Comment

Astrakan ?

Jag kan inte låta bli att visa en bild av ett fruktfat (ca 30 cm diam.) som är helt anonymt. I Lisa L:s assiett Astrakan till höger finns ju vissa drag eller indicier.... Någon PES:are som vet eller har idéer?
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    Jag kan inte låta bli att visa en bild av ett fruktfat (ca 30 cm diam.) som är helt anonymt. I Lisa L:s assiett Astrakan till höger finns ju vissa drag eller indicier.... Någon PES:are som vet eller har idéer?
                    Riktigt snygga fat
                    [SIGPIC][/SIGPIC]

Comment

Working...
                    X