Hej, jag har en fråga ang. ovanstående servis. Jag har fyra st djupa tallrikar samt två assietter, lila, stämplade Gustafsberg och i botten står en siffra som jag tror mig tyda till 883 alt. 888 (kan det stämma?). Någon som vet värde på dessa?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Asiatic pheasants
Collapse
X
-
Lite uppgifter från Antikvärlden.
Prisuppgifter kan du få genom att kolla på Tradera.
Journalistiken är vår kärna · Med över 2000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern.
"Lila Fasan en älskad klassiker Fasan, eller Asiatic Pheasants som den också heter, är en av Gustavsbergs mest popu*lära och långlivade serviser, som fanns i produktion 1880-1925 och 1941-1960. Den är till*verkad av flintgods och den rika dekoren, som är hämtad från England, gjordes i lila, brunt och grönt. Ostindisk mönster*tradition låg i tiden och Gustavsberg var därför långt ifrån den enda porslinsfabriken i Europa som tog upp denna dekor. 1941-1960 stämplades den Fasan, Old Gustavsberg"
Comment
-
Var väl lite knapphändig i mitt svar, fast Kaptenen ordnade ju det
Tallrikarna 1880-1925 är årtalsstämplade om man nu vill veta exakt när tallriken är gjord, men hur årtalsstämpeln ser ut beror ju på om det är stämpeln från 1860-1890, 1890-1910 eller 1910-1940 (finns ju några andra stämpelvarianter som nog inte är aktuella här) Det är bortsett från 1910-1940 bara sista båda sista sifforna i årtalet som visas.
Det finns bild på stämplar av alla dessa varianter i äldre trådar, samt på ett antal sidor på nätet också om man vill ha en överblick.
Comment
Comment