Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

signatur på gustavsberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: signatur på gustavsberg

Har på auktion ropat in detta stora ( ca 31.5 cm i diameter ) underbara fat, så fint med bullar på

jag har hittat själva Gustavsbergstämpeln, men signaturen står inte att finna.
    kan det vara så att fatet varit vitt från början och sedan målats av någon duktig amatör???

tacksam för hjälp
    Bifogade filer

Absolut amatörmålad. Eller: Vi vet ju inte vem som har målat den (amatör eller ej), men den är definitvt inte målad på fabriken.

Comment

Tack Peter.

Det trodde jag nog också.

Comment

Snygg amatör målning i alla fall! Unik!
        http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

Det kan ha varit en stackars fattig dekormålare på Gustavsberg som satt på kvar på kvällen och tillverkade julklappar åt vänner och släktingar...
          Så att säga att den inte är målad på fabriken får man nog vara lite försiktig med....

Comment

Ursprungligen postat av Jama Visa inlägg
            Det kan ha varit en stackars fattig dekormålare på Gustavsberg som satt på kvar på kvällen och tillverkade julklappar åt vänner och släktingar...
            Så att säga att den inte är målad på fabriken får man nog vara lite försiktig med....
            tack för infon, faktum är att dekoren ligger under glasyren så man kan ju undra...

Comment

Ursprungligen postat av sweet honey Visa inlägg
              tack för infon, faktum är att dekoren ligger under glasyren så man kan ju undra...
              Har man tillgång till ugn så kan vilken amatör som helst lägga dekoren under glasyren...faktum är att man brukar göra det , om man "pysslar" med keramik.

/Gila, glad keramik-amatör

Comment

Hur förklarar man då att ordet "Julen" blivit bortnött om dekoren ligger under glasyren?
                Jag hävdar fortfarande att dekoreringen av denna inte är sanktionerad av företaget Gustavsberg. Alltså inte "på fabriken". Jag vet inte hur semantisk man ska vara när det naturligtvis kan ha varit i deras lokaler. De kanske hade en kurs, eller en arbeterska satt kvar, eller någon hade hyrt ett rum på anläggningen?

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                  Hur förklarar man då att ordet "Julen" blivit bortnött om dekoren ligger under glasyren?
                  Jag hävdar fortfarande att dekoreringen av denna inte är sanktionerad av företaget Gustavsberg. Alltså inte "på fabriken". Jag vet inte hur semantisk man ska vara när det naturligtvis kan ha varit i deras lokaler. De kanske hade en kurs, eller en arbeterska satt kvar, eller någon hade hyrt ett rum på anläggningen?
                  Hur det gått till kan vi bara gissa. Men framsidan ser ut att vara målad och sen glaserad. Baksidan är texten helt säkert målad ovanpå transparent glasyr, precis som Peter S säger. Dekoren på framsidan ser dock "proffessionell" ut men det finns måååånga duktiga amatörer ute i stugorna. Baksidan har givaren gjort själv. Om sen givare och framsidesdekoratören är samma där tvistar vi om...

Comment

Working...
                  X