Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett Kågefat, men till vad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ett Kågefat, men till vad?

Visst är det vackert! Och oj, vad jag skulle vilja veta mer om det här fatet. Kan det vara ett jubileumsfat av något slag? Vad står bokstäverna för? AA eller M?

Under kan man se signaturen U och intill ankaret bokstaven L.
    Bifogade filer

Beställning till någon jubilar, skulle jag tro. Ett tag var Argenta det finaste man kunde ge (och få). Fatet är lite väl puttenuttigt för att falla Argentasamlare i smaken.

Comment

Jojo, det har du säkert rätt i, argentasamlaren vill nog hellre ha den klassiska stilen och ett mörkare grönt fat, men det är för stort och maffigt för att kännas puttenuttigt. Nästan 30 cm i diameter.
      Jag hoppas att det kan finnas någon som anar vilket jubileum det är tillverkat för...om jag förstår saken rätt så betyder L:et år 1943, så där finns kanske något att gå på.
      Last edited by Agnesh; 2009-04-04, 01:01.

Comment

Jag menade blomdekoren... Den tillför lika lite som monogrammet i mitten till helhetsupplevelsen av kombinationen form och dekor. Det finns två sätt att få reda på vem AA är, som jag ser det. Antingen gå bakåt i kedjan över ägare, dvs att du frågar den som haft den före dig (och så vidare) eller att lusläsa familjeannonserna från 1943 (samtliga tidningar) och se om någon av jubilarerna passar in på initialerna...

Comment

Det som möjligtvis talar emot det där med någon jubilarperson, enstaka alltså, är att det också fanns tallrikar i samma stil med monogram och att fatet är numrerat med siffran 941? Eller?
          Annars var det ju ett supertips med familjeannonserna, då har jag ju lite att göra på min händelselösa fritid resten av livet

Comment

941 är modellnumret... Och att det finns assietter talar bara om att man gav bort en hel fruktservis och inte en enstaka skål.

Comment

Working...
            X