undrar över detta fat/askopp? som är i stengods med aniara glacyr det är djupstämplat gustavsberg sweden och har måtten 12.5 cm långt och 8.5 cm brett på bredaste stället är det någon som vet eller har någon ide vem som designat det??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
lövformat fat i stengods???
Collapse
X
-
En möjlighet är att det är Gabrielle Citron-Tengborg (född 1930), som är en av dem som lämnade en lovande karriär som formgivare på Gustavsberg för att istället arbeta som fri keramiker.
Gabi deltog på H 55 med tre saker. Hennes serie Löva gick i produktion 1956 med nio olika föremål, från askfatslöv till en fruktskål. Glasyrerna är vårgröna, kraftigt grå-gröna eller djupt blå.
Signaturen GABI saknas på Ditt fat vilket gör mig lite tveksam.
Last edited by Kaptenen; 2009-03-27, 19:07.
-
det var intressant kaptenen jag har ärligt talat aldrig hört talas om henne och inte läst något heller vad jag kan komma ihåg, men jag såg att hennes objekt inte var glacerade där stämpeln satt men det behöver ju inte betyda någotbehandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
tack för informationen peter jag tror själv det är friberg eller lindberg som ligger bakom fatet just för aniaraglacyren MEN kaptenens information var något nytt för mig, men hennes pjäser verkar inte vara glacerade i bottenUrsprungligen postat av Peter S Visa inläggJust det här lövet finns också i fajans, med Lindbergs typiska blommor. Men om det är ha som ritat det och vem som står bakom den blå glasyren vet jag inte...behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
aniara har jag fått lära mig att den här glacyren heter, blåglacerat är väl blåglacerat eller hur tänker du? du ser väl oxiderna i glacyren inte är den bara blåUrsprungligen postat av jani Visa inläggblåglaserat ja...
aniara nejLast edited by harley; 2009-03-28, 23:27.behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
Comment