Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

????????? [ID:KarinBjörquist, INDIGO]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• ????????? [ID:KarinBjörquist, INDIGO]

Är det någon som känner igen märkningen?
    Tacksam för hjälp.
    Bifogade filer

Är inte det Gustavsberg studiohand??

Comment

Av det lilla jag ser av glasyren/mönstret ser det ut att vara Karin Björkqvist för Gustavsberg.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

jo det är det, men bokstäverna BA?

Comment

Ursprungligen postat av KrB. Visa inlägg
          jo det är det, men bokstäverna BA?
          Peter S kanske vet detta, personligen har jag inte sett de här bokstavskombinationerna.

Comment

Kan det inte vara den som utfört själva dekormålningen

Comment

En bild på föremålet. Det kanske hjälper?
              Bifogade filer

Comment

Blå husar ?
                http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

Signerade inte Karin B. med ett löv/blad?

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Peter S kanske vet detta, personligen har jag inte sett de här bokstavskombinationerna.
                    Tacksam för att jag ses som en allmän spåman, men bokstäverna BA vet jag faktiskt inte vad de betyder.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                      Tacksam för att jag ses som en allmän spåman, men bokstäverna BA vet jag faktiskt inte vad de betyder.
                      Notera KANSKE Peter

Comment

Modellen heter INDIGO och ar malad med fyrkantspensel. Modellstart 1952. Det finns en hel serie med olika monster i denna modell.
                        Last edited by Andres; 2009-03-06, 11:17.

Comment

Jag tycker krumeluren till höger ser ut som en liten larv.
                          Kan man få se en skarpare bild kanske??

"För fajansmåleriet hade man uppfunnit "studiohanden" - en logotyp formgiven av Kåge - som skulle pryda allt konstgods från den nystartade Studion - det estetiska laboratoriet i porslinsfabrikens hjärta. På det tidiga fajansmåleriet satte Kåge en svart eller brun hand och ibland sitt namn. Lindberg målade en blå studiohand med Stig L-signaturen. Det var unika verk, jämförbara med tavelmålningar. Men snart sattes fajansmåleriet i system. Fabriken ville ha serier att sälja.

Redan till den första utställningen hade man tagit fram enklare dekorer som målades av en målerska och märktes med röd studiohand + signatur. En av de tidiga målerskorna som sedan 1939 arbetade nära Kåge var Ursula Printz som också fick sätta sin egen ton på fajanserna. Hennes bandmönstrade vaser och fat märktes med en gul studiohand och en liten gul slingrande orm.

Listan över fajansmålare på Gustavsberg upptar nästan fyrtio namn, alla med sin egen signatur, ett bomärke som sattes för att kunna hålla ordning på betalning och kvalitet.

Vissa målare var kortvariga, till exempel Edit Györi (ett nottecken) som bara målade i några veckor innan hon började med Argenta, andra arbetade på fajanseriet i många år som paret Franca och Giovanni Pugno (kuvert och stjärna), Karin Gustavsson (en kungakrona) och Helinä Pitkänen (tulpan). Maja Snis (en fisk) var en av de bästa målerskorna, som också utvecklade Lindbergs blomsterdekor Flora. Alf Jarnestad (en hare) var en annan trotjänare som målade i tio år från 1946 till 1956. "

Comment

ett tack till er alla som svarat. vill meddela att gustavsbergs
                            museum inte känner till signaturen.

Comment

Ett föremål ur Björquists serie INDIGO, omkring 1953 och några år framöver.

Den lilla krumeluren till höger ska föreställa en katt och är signaturen för
                              Ann-Marie Lindahl som målade serien och även den svartvita Diagonal.

Det är inte fajans (på lergods) utan engångsmålad SA-massa, ett stengods som fabriken använde till sina wc-stolar och handfat. Samma massa användes i Lindbergs Reptil tex. Brändes bland toalettstolarna.

Comment

Working...
                              X