Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är detta?

Hej!
    Jag har hittat denna roliga (...) på loppis och undrar nu vad det är för något och vem som har designat den. Motiven är nog tagna från kolonialtiden och har tema tobak, har detta något med dess syfte att göra? Har frågat runt lite och ingen verkar veta mer än att den troligtvis är från 50-, 60-talet. ser ju ut som en kanna, men varför all denna tobakshysteri?
    Bifogade filer
    Last edited by Lotteng; 2009-03-01, 23:02. Anledning: inlägget försvann från "nya inlägg" bara en halvtimma efter den lagts ut.

Välkommen Lotteng!
    Jag kan hjälpa dig med att din kana är formgiven av Bengt Berglund.
    Att det är tobak som tema är nog en tillfällighet. BB gillade att klippa och klistra.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

jaha, okej. vi spekulerade snabbt över om det var en pipa, men slog bort den tanken nästan direkt. men det hade varit kul om det var en pipa, dock. Tack för hjälpen! kul att lära sig. Vet du om den är vanlig? För ingen jag har frågat (som säger sig kunna gustavsberg) har sett den förut.
      Nu ska jag läsa på mer om BB, tack för hjälpen!

Comment

Den heter väl "The Tobacconist" och är väl en av de vanligare Berglundgrejerna man ser ute på marknaden (förutom Bågskytt då kanske). På stamstället har det stått en länge utan att någon visat intresse. Om det däremot skulle komma fram något spännande stengods av BB då är åtminstone jag där och hugger.

Comment

Hej jag har haft en sådan och den är inte så ovanlig. matolja trots dekoren eller dressing.... det är vad man sa till mig i alla fall. vänligen blåa loppan

Comment

E.B: ska tänka på det om jag hittar något. Ska lära mig lite mer först så att jag verkligen känner igen om jag hittar.

tja, det hade ju inte varit fel med en kanna för matolja, snyggar än den som oljan vanligtvis kommer i iaf.

roligt motiv åtminstone, undrar om det hade varit uppskattad design idag...

tack så mycket för hjälpen!
            (bra forum det här)

Comment

jag såg förresten att den finns i brunt också, någon som vet om den finns i någon mer färg?

Comment

Working...
              X