Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal???? Gustavsbergare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal???? Gustavsbergare

Heii alla Gustavsbergskännare..denna lilla kannan hittade jag på en loppis idag..den var så oemotståndlig så den fick hänga på hem Den e stämplad med Gustavsberg o en djupstämplad tvåa..jag skulle bli så glad om någon kunde berätta ålder o om detta mönster/modell har något namn??
    Bifogade filer

Enligt denna länk användes denna stämpel mellan 1920-1940 om jag fattar rätt Gå in under porslinsstämplar och sedan gustavsberg.
    http://images.google.se/imgres?imgur...%3Dsv%26sa%3DN

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
      Heii alla Gustavsbergskännare..denna lilla kannan hittade jag på en loppis idag..den var så oemotståndlig så den fick hänga på hem Den e stämplad med Gustavsberg o en djupstämplad tvåa..jag skulle bli så glad om någon kunde berätta ålder o om detta mönster/modell har något namn??
      Hej, Står det Gustafsberg eller Gustavsberg?

Comment

Tack för länken Ymniz..det verkar ju stämma förutom att på min kanna finns inte årtalet 1924 med i stämpeln..... Artikus..det står Gustavsberg med v

Comment

Tack för länken Ymniz..det verkar ju stämma förutom att på min kanna finns inte årtalet 1924 med i stämpeln..... Artikus..det står Gustavsberg med v
          Ja om läser om stämplarna står det: "Denna stämpel användes 1920 - 1940 medans hela årtalet skrevs ut och Gustafsberg mellan 1910 - 1940. Efter 1940 användes inget årtal i stämpeln, men även på äldre produkter kan årtalet saknas, det fanns även en stämpel med Gustavsberg mellan 1930-1940 men då mer som en ring." Eftersom det står Gustavsberg på din bör den vara från någonstans mellan 1920 - 1940. Det bör vara W. Kåge.
          Last edited by Rubus Arcticus; 2008-12-18, 10:21.
          ________________________________________________________________________
          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
          Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Ja jag hade på känn att den inte var en ungdom kannan*L* Kul o veta..den har redan blivit en liten favorit

Comment

Ja jag hade på känn att den inte var en ungdom kannan*L* Kul o veta..den har redan blivit en liten favorit
              Den ser ut att vara tidig. Fin var den. Fast Peter vet nog allt om denna kanna. Han är ju en klippa på Gustavsberg.
              Last edited by Rubus Arcticus; 2008-12-18, 15:13.
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Ingen som har ett namn på min lilla kanna..

Comment

Ingen som har ett namn på min lilla kanna..
                  Inte namn, men nu mer jag tittar på din kanna desto mer lik blir den en kannan jag visade helt nyligen - i vinrött. Hur ser den ut under pipens ansättning?
                  Jag hittade inte det inlägg vari jag lagt min kanna så här kommer nya bilder. Visst är det en likadan i annan färgsättning?
                  Ser ut att vara saltglaserad i botten. Märkning: ser ut som LA eller L11, LH samt en åtta eller trea. I och med att denna är ostämplad och modellen är mera Jugend, gissar jag att modellen du visar Engelsson är yngre d.v.s enl. de uppgifter du fått. Min kanna hamnar kring 19-1920 skulle jag tro. Din kanna har fått de här löven/bladen som jag tycker inte riktigt hör samman med modellen. Hrlig modell f.ö och visst har du ekollonet med lövet under pipen oxå?
                  Bifogade filer
                  Last edited by Äjth; 2008-12-28, 12:34.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Sedär..va kul..det e faktiskt exakt samma kanna som min..precis samma mönster under pipen..samma form på handtag..ser onekligen ut som en äldre släkting till min*L*

Comment

Sedär..va kul..det e faktiskt exakt samma kanna som min..precis samma mönster under pipen..samma form på handtag..ser onekligen ut som en äldre släkting till min*L*
                      Kan du tyda dina djupstämplingar engelsson?

Comment

Trodde att det bara fanns en djupstämplad tvåa..men sambon hittade ett L oxå djupstämplat

Comment

Trodde att det bara fanns en djupstämplad tvåa..men sambon hittade ett L oxå djupstämplat
                          Ingenting mer efter L:et? Jag har då motsvarande en trea el. 8 (tror på det sistnämnda) och ett L samt ett H efter(säger sambon) men det kan vara en siffra oxå. Peter S brukar ju ha fena på stämplar, kanske kikar han in och rättar ut en del frågetecken.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                            Ingenting mer efter L:et? Jag har då motsvarande en trea el. 8 (tror på det sistnämnda) och ett L samt ett H efter(säger sambon) men det kan vara en siffra oxå. Peter S brukar ju ha fena på stämplar, kanske kikar han in och rättar ut en del frågetecken.
                            Jag har plirat så ögona går i kors:cconfused:..där finns en liiten antydan till något efter bokstaven..men kan inte se

Comment

Ser L:et där, klockan 11 ungefär!

Comment

Working...
                              X