Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

galet dåligt skick men lite hjälp ändå?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• galet dåligt skick men lite hjälp ändå?

Köpte denna för en femma på en loppis i somras.
    Har nog aldrig sett någonting som varit i så dåligt skick men ändå helt.
    Varför har den blivit sån?

Den har fyra motiv från Sthlm, förutom det på bild så bland annat Gamla Operahuset.

Har letat mig tokig efter vad det är för något, när den är ifrån och om den har ingått i någonslags servis.

Stämpeln är inte så mörk, drog upp kontrasterna i datorn och upptäckte att
    det stod utskrivit "ustafsberg" efter G:et i ankaret, inte något jag sett innan.
    Det finns en trea både stämplad och målad i botten också.

Skulle bli GLAD om någon ville hjälpa!
    Bifogade filer

Om inte minnet sviker min så är det Helmer Osslund som är pappa till detta. Vet inte om det finns en hel servis. Har sett och har några tallrikar. Både djupa och flata så allt talar för att den gjorts som servis.

Comment

tack!

Googlade Helmer och fann delar av en servis. Tydligen hette den Stockholm, de delarna jag fann hade namnstämpel och någonslags vapenstämpel.

Frågan kring vad som har hänt med den kvarstår dock?
      Last edited by SophieBirkén; 2008-11-20, 17:36.

Comment

Den har varit flitigt använd. När det blir sprickor i flintgodsmassan tränger det in fukt, och då börjar den se ut så här.
        Inte helt ovanligt. Du har årtalet i stämpeln också om du tittar noga - det här är den som användes 1890-1910 med de sista siffrorna i årtalet under ankaret ser en 9:a men kan inte se vad den slutar på.
        Har som sett assietter också, så det lär nog vara en servis - de flesta jag har sett har haft årtal från 1890-talet, tror mig minnas någon som var från 1902 eller så också.

Comment

Tack så jättemycket, det står 93 så det är väl då den är ifrån.
          Den funkar i alla fall gott åt min mårbacka då jag inte har någon nog stor kruka!

Comment

Working...
          X