Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustafsberg prydnadstallrik?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gustafsberg prydnadstallrik?

Denna vackra tallrik med ståltrådsspännen på baksidan gissar jag att den ska hängas på väggen. Den ser rätt gammal och åldersstigen ut, är lite brun och sprucken i glasyren på baksidan, på framsidan syns några små sprickor i glasyren om man tittar noggrant under en lampa.
    Stämplar:
    På baksidan är en otydlig stämpel med "Gustafsberg" och ett ankare, sedan får jag gissa mig till att det står "Nankin" i stämpeln.
    Tallriken har ännu en stämpel, men denna är stämplad i själva porslinet och inte i färg som den förra. Stämpeln i porslinet är otydlig men det ser ut som ett ankare. Snett nedanför står "P L".
    Någon som vet vad detta betyder, hur gammal tallriken är och eventuellt värde?
    Bifogade filer

Nankin 1895-1901, flint, tryckt, bla, gra eller brun.

Comment

Det här med att hänga tallrikar på väggen är inte helt ihopkopplat med vad som var tänkt när de tillverkades... Det här är en helt vanlig servisdel som ursprungligen gjordes att ätas från.
      Med en snegling åt forna tiders porslinskök där de dyra tallrikarna sattes i tallriksställ som täckte hela väggarna (mest för att skryta) så hamnade även andra mattallrikar på väggen med såna här påsatta ståltrådsställningar. Men specifika "väggtallrikar" kom först med jultallrikarna och har nästan alltid borrade hål i själva porslinet för att underlätta upphängningen.

Comment

Aha! Fin är den iallafall. Någon som vet om den har något värde?

Comment

Några tior kanske
          Nej, det är inget loppspel.

Comment

Working...
          X