Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rococo tallrik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rococo tallrik

Vad tycker ni om den här tallriken?
    Köpte den på Erikshjälpen i Lindesberg för 30kr, brukar inte ge så "mycket" för tallrikar men jag kunde inte låta bli eftersom jag saknar Gustafsbergs "Rococo" i min samling, den är ju nästan felfri också, bara något nagg på undersidan. Ovansidan ser oanvänd ut och inga krackeleringar. Syns nog inte på stämpelbilden men till vänster om "R" i djupstämpeln kan man i rätt ljus se "opak" och ovanför "R" lite till höger står det "97". Så tallriken är 109 år gammal. Tror att den hängt på väggen då den inte har en endaste besticksrepa och naggen kanske kommer från dessa eländiga tallriksupphängningsanordningar (långt ord 31 boks.).
    Är det så att godskvalitén Opak inte krackelerar?
    I boken Gammalt porslin står det:
    "Rococco 1892-1927, opak e flint, tryckt, blå e röd, ibland m guld, 1916-1927 även grön (jfr Paris)."
    Är det någon som har sett Rococo i grönt??? Köper gärna en grön om någon har en till övers och betalar mycket mer än vad jag gett för ovanstående.

Jag är nästan säker på att jag har den senare "Paris" som ju har identisk lika dekor men gjordes mellan 1916-1939 och bara i flintgods och endast i blått. Man kan undra varför man gjorde både Rococo och Paris parallellt då de från 1916 kunde vara precis samma tallrik?
    Så här står det om Paris:
    "Paris 1916-1939, flint, tryckt, blå (jfr Roccoco)."

Jag tycker att tallriken är sk-tsnygg , vad tycker ni????
    Last edited by Liljerik; 2008-04-27, 03:59.

Borde kanske lära mig hantera kamran lite bättre....eller köpa en ny....
    Har redigerat bilden ovan p.g.a. att den blev för blå....ruskigt egentligen hur mycket man kan förvanska en bild digitalt, skulle kunna trolla bort alla nagg och missfärgningar på mitt porslin, en bild kan ljuga hur mycket som helst....

Comment

Saknar Roccoco i din samling? Menar du att du försöker få ihop så stor del av produktionen som möjligt? Vilket jättejobb men tala isådana fall om vilka du saknar, eller är det en sport att hitta dem själv?
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Hmmm....det stupar nog mer på utrymme och klöver när det gäller att få samlingen komplett .
        Efterlyser just grön Rococo eftersom jag tror att den är lite ovanlig, jag har aldrig sett den i alla fall, och så gillar jag ju dekoren så det är väl bättre att komplettera från det hållet .
        Ibland inbillar jag mig att jag någon gång kommer att ha någon del av varenda dekor från Gustavsberg och Rörstrand (skulle vilja skriva Gefle också men då gapar jag väl ändå för mycket?). Den vackra dagen kommer kommer jag att ha den bästa ordning på allt porslin och allt kommer att finnas i register med perfekta bilder och alla uppgifter om dem .
        Ja, jag kan väl inte påstå att jag ser något "ljus i tunneln" än, det jag har är osorterat i högar i garderober och uthus, massor med dubletter som jag borde sälja men det är svårt att skiljas från mina porslinsdelar. Har sålt en tekopp utan fat en gång och det ångrar jag....ändå är jag inte säker på att den hörde till mina "fabrikat". Jo, det är nog så också att jag är lite rädd att sälja då allt inte är i bästa skick, vill ju inte lura någon .

Men Tingeling, du har inte skrivit vad du tycker om tallriken på bilden.....

Jag blir inte sur om ni tycker att den är ful som något onämnbart, alla tycker ju olika men lite kul är det att pejla in eran smak.
        Last edited by Liljerik; 2006-05-28, 16:50.

Comment

Tryckt mönster är lite sådär men i förhållande till priset så får den duga.

Comment

Man må sige at det er noget af et projekt du har. Men så igen rart at have noget at stile imod. Jeg har også overvejet at registrere mine ting - er startet, men ... ak ja.
            En skønne dag så sker det
            Held og lykke med projektet

Og til 766 har du set at man kan trykke på Decrease Size - så får du ikke alt det tomme luft og tråden bliver ikke så lang.
            Last edited by hose; 2006-05-28, 17:36.

Comment

Det skall väl inte vara så svårt att återgå till porslin vad jag kan förstå.

Återgång: Min bild av det gröna är ett tidigt porslin från Kina, ha ett sprucket fat i samma stil. Är det ingenting som kan vara något att tänka
              på? Eller är det bara svenskt för en svensk?
              Var det inte en underbar återgång såsäg?

Comment

Moderering

Ovidkommande inlägg har raderats.
                Håll er till ämnet!

/Admin
                /Admin
                admin@precisensan.com

Comment

Nu blev viför upphetsade och...
                  Bifogade filer

Comment

Fler inlägg raderade

Nu skärper vi till oss! OK?

Förstör inte en intressant tråd med trams. Det finns en särskild avdelning för sådant.

/Admin
                    /Admin
                    admin@precisensan.com

Comment

Hittar jag en grön rococco så får du den! Gustavsberg har väl en del hyggliga serviser men tycker nog bäst om de odekorerade. Annars äts det på Allmoge här på sommarkalasen, skulle nog användas oftare om det inte innebar manuell diskning efteråt.

Hur får du plats med allt? Även om man sovrar en hel del så är utrymmesbiten den som begränsar inköpen, numera så försöker jag sälja en sak för varje ny som kommer in. Ska väl tala om att det funkar inte, det är roligare att handla än att sälja
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Roccoco är inte min tekopp. På något sätt känns det inte som om dekoren hänger ihop... Små omotiverade blombuketter bland stora rosa moln. Dessutom finns det ingen koppling mellan dekor och modell, som jag ser det. Men så är jag ofta rätt ljummen till de flesta serviser från slutet av 1800-talet. De saknar konstnärlig gestaltning, helt enkelt.

Comment

Working...
                        X