Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kultstenar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kultstenar

Startar en tråd om "kultstenarna" som formgavs av Bengt Berglund och Bengt Serenander (Bengt&Bengt) gör Gustavsberg.
    Älskar dessa mystiska, lekfulla objekt som man stöter på då och då på loppisar. Tyvärr försvinner de lätt bland annat skröfs då de är små rackare.

Här är mitt fynd på temat "Sverige" från gårdagen som föranledde denna tråd:
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Här är en informativ och intressant artikel kring dessa "kultisar".
    Återges med benäget tillstånd från Form 1900.

Kultstenar

Kultstenar - benporslinkuber med tryck tillverkade i Bengt Berglunds ateljé på Gustavsberg, ca 1968-72. Samarbete med grafikern Bengt Serenader som duon Bengt & Bengt.

"Kultstenar i benporslin. Finns i flera modeller, tex. Direktörsstenen, lämplig som gåva till personer som är eller uppträder som direktörer, Kärleks-och Lyckostenen till förlovade och andra lyckliga, Skepparstenen till båtälskaren, De vises sten för bra betyg eller examen, Dagstenen till alla. 24:- ". (Domusreklam, december 1968)

"De säger på Gustavsberg att jag är knas - men håll med om att prylen är vettig. Direktörer, seglare, cyklister, vårförälskade ... oavsett vad Ni är eller "dyrkar", så finns det nu Kultstenar som ni kommer att tycka om. "

Så presenterades Bengt & Bengts "Kultstenar" i dagspressannonser. Kultstenarna var en Berglund-idé att skapa roliga, allsidiga presentgrejor av benporslinet som sedan gammalt var Gustavsbergs stolthet och honnörsmaterial. Att skapa serviser i benporslin var dyrbart och förnämt. Nu tog Berglund det anrika materialet för sina
    hippa, ironiska, glada, spexiga Kultstenar som dök upp mitt i tidsandan revolutionsåret 1968.

Berglund var tekniskt finurlig och lät tillverka ett fyrkantigt munstycke till den maskin som tillverkade "korvar" av benporslinsmassa i hushållsporslinsfabriken. Massan kom nu ut som mjuka stavar som styckades i kuber. På dessa gjorde man tryck med klichéer. De massiva porslinskuberna klarade bränning utan att spricka tack vare lång och noggrann torkning.

Gustavsbergs konstnärlige chef på 1960-talet, Arthur "Dicken" Hald (1916-93) hade under ateljébesök hos Berglund sett en kommersiell potential hos de tryckta porslinskuberna. Han sammanförde Bengt Berglund med grafikern Bengt Serenander. (Känd bla. för den animerade sekvensen om solens upp och nergång på Tv.) Både Hald och Serenander försåg den Berglundska ateljén med citat och bilder som passade för de ca 20-talet olika kultstenar som togs fram.

Kultstenarna blev en kortvarig försäljningssuccé för Berglund och tillverkningen av dem är det som närmast kom att likna någon slags serieproduktion i ateljén. Ett par medarbetare arbetade med tryck och hantering. Varje sten är dock en smula unik på grund av den hantverksmässiga tillverkningen. Kultstenarna såldes bla. på vissa
    Domusvaruhus.

Vid sidan av ateljéproduktionen tillverkade Berglund olika prov och utkast på Kultstenar, dessa stämplades ibland med BB som hans konstgods. Specialstenar tillverkades till jubiléer, tex. Svenska Slöjsföreningens 125-årsjubileum 1970, IVA:s 50-årsjubileum 1969, Nationalmuseums Gustav III-utställning 1972-73. Rena reklamstenar förekommer, tex. för Gummifabriken Gislaved.

Beng & Bengt, som den keramiskt-grafiska duon kallade sig förde konceptet vidare till dekorer för restaurangporslin, praktiska burkar med text ("Smaka!") och annat, bla. en keramikplatta med Linné-citat för kaffepannan. Samarbetet varade till 1973-74.
    Bengt Serenander samarbetade också med Karin Björquist med bla. dekor till den kortlivade servisen Jasmin (1970-71)

"Ingenting bör mångfaldigas om det inte är nödvändigt" - Kultstenscitat av William av Occam (1285-1349)

(Petter Eklund 2003)
    Last edited by Ballonggreven; 2008-09-01, 13:22.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Har fler kultisar att lägga ut när kameran och jag är på samma plats samtidigt. Ni andra kan gärna leta i gömmorna och fylla på.
      Konfucius

Comment

Här kommer nästa kultis.
        "Berg träffar inte berg, men människa möter människa"
        Bifogade filer
        Konfucius

Comment

...åsså nästa!
          "Så länge jag andas hoppas jag"
          Bifogade filer
          Konfucius

Comment

skulle vilja ha sånna jag med....hur stora är dom?
            livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Tack Greven, för bilder på kultstenar. Men främst tack för att jag nu fick veta att de där tingesterna har ett namn, en beteckning. Jag har sett dem då och då och undrat vad det egentligen är. Nu vet jag.

Comment

Ursprungligen postat av Fireflites Visa inlägg
                skulle vilja ha sånna jag med....hur stora är dom?
                cirka 6x6x6 cm.
                Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                  cirka 6x6x6 cm.
                  umm undra om det är en slumpvis utvald storlek....med take på siffrorna

Comment

Ursprungligen postat av Fireflites Visa inlägg
                    umm undra om det är en slumpvis utvald storlek....med take på siffrorna
                    Nja, siffermystiken skingras något om jag säger att de varierar mellan cirka 5,7x5,7x5,7 och 6,2x6,2x6,2.
                    Konfucius

Comment

Här följer två bilder på kultstenar som jag fått låna av Form 1900.

Panta rei - Allt flyter.
                      Bifogade filer
                      Konfucius

Comment

Souvenirkultsten från Gustavsberg med bland annat karta över orten.
                        Bifogade filer
                        Konfucius

Comment

lol nu förstörde du juh mysticismen kring KULTstenarna *s* kanske är moderna avgudabilder *S*

Comment

kultstenar....
                            flera av mina stenar är REKLAMSTENAR
                            Bifogade filer

Comment

Tack för bilderna jani! Skulle du kuna ta bilder från lite fler håll så man ser mer text och illustrationer.
                              Den med Gustav III har jag haft. Gjordes till någon utställning om jag inte minns fel.
                              Konfucius

Comment

Working...
                              X