Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

stig lindberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: stig lindberg

har en liten söt gul hänkelvas i porslin (vet att den finns i blått också)
    den har ett relief mönster på framsidan i form av tre eklöv(ingen målad dekor).
    (finns även en annons på tradera om saker från samma serie,fast blå)
    har letat i mina böcker och online och kammat noll..
    den är djupstämplad gustavsberg samt stig L.
    varför finns den inte omnämnd nånstans
    ålder(tillverkningsår)
    den är vacker i sin enkelhet, och förtjänar inte alls ett liv i skymundan så finns det någon med information om denna serie??
    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

fotografier efter bästa förmåga
    Bifogade filer

Comment

Varför den inte finns omskriven någonstans kan jag tyvärr inte svara på. Men med tanke på hur mycket som kommit ur Keramikfabrikerna är det nog inte så konstigt. Och man ska komma ihåg att det är vi antikfreaks som måste dokumentera om vi vill ha det gjort. Porslinsfabrikerna ville bara sälja...

Den här ingår i Presenta-serien som både Kåge och Lindberg gjort föremål till. En ganska enkel och grovhuggen serie som nog inte lämnat tillräckligt djupa spår för att kännas intressant för efterforskare.

Comment

Känns ju mer som Kåge än Lindberg.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Jag får väl svara som jag alltid gjort. Jag tycker inte att Lindberg "känns" alls. Han har kopierat och tagit efter från höger och vänster. Det enda han var riktigt bra på var att få sitt namn i botten på prylarna., Spisa Ribb säger ju Karin Björquist är hennes ide som han stal (eller "bearbetade") och gjorde till sin. Hon hade sina saker bakom ett tygskynke inne på sin ateljé, och Stig blev rosenrasande och slet ner den och sa något om att man inte skulle ha hemligheter för varandra... Och så vidare.
          Under 40-talet när presenta kom så sneglade han ju lika mycket åt de andra på fabriken (och runt om). De första fajanserna från utställningen "Fajanser målade i vår" 1942 var ju till förväxling lika Kåges. Då behövdes också de olikfärgade studiohänderna för att skilja dem åt.
          Att Presenta liknar Kåge är inget alls att vara örvånad över.

Comment

*tittar beundrande på peter s och niger djupt för hans snabba och informativa svar*

Comment

såå ska vi dokumentera då =))

Comment

Working...
              X