Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite gammalt Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Den här lystereffekten uppstår troligtvis när den blå underglasyren blir för tjock. Jag har även sett det på senare porslin.
    Vill ogärna säga emot en kapten, men det verkar vara något som är pålagt efter glasyrbränningen. När man drar med nageln på tallrikens yta känner man tydligt att "lystret" har en sträv/skrovlig yta som avviker kraftigt från den omgivande ytan.

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
      Vill ogärna säga emot en kapten, men det verkar vara något som är pålagt efter glasyrbränningen. När man drar med nageln på tallrikens yta känner man tydligt att "lystret" har en sträv/skrovlig yta som avviker kraftigt från den omgivande ytan.
      Ja, just det. Jag hade tänkt skriva det som du just nu skrev. Jag får för mig att den genomskinliga glasyren inte täcker områdena där det underglasyrblåa är förtjockat.

      Comment


      • #48
        Lilium har en Engelsk förlaga som jag sett. Med massor av pålagt guld. Och det kan visst bli en lystereffekt där det flytande blå är extra koncentrerat, Det är inte tillagt i efterhand.

        Comment


        • #49
          Väcker nytt liv i den här gamla tråden.

          Köpte tre kaffekoppar från Gustavsberg igår, som jag tyckte var trevliga - stämpeln 1839-60.Click image for larger version

Name:	IMG_2044.jpg
Views:	1
Size:	57,5 KB
ID:	518859

          Comment


          • #50
            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Väcker nytt liv i den här gamla tråden.

            Köpte tre kaffekoppar från Gustavsberg igår, som jag tyckte var trevliga - stämpeln 1839-60.[ATTACH]98337[/ATTACH]
            Ja, de såg verkligen engelska ut! Vackra!

            Comment


            • #51
              Lila Florilla tallrik- hur ser resten av servisen ut?

              Så glad jag blev att se Hossbachs Florilla tallrik! Jag hittade en sådan lila djup tallrik igår i en second hand butik, men visste inte förrän nu vad dekoren hette.

              Om jag tolkar djupstämpeln rätt på min tallrik så är den från 1876. Stämpeln är GUSTAFSBERG i halvcirkel över ankaret, och så 76 över, R under.

              Den har den runda färgstämpeln som (i mitt tycke) ser ut som ett bälte, där GUSTAFSBERG står i bältet, men det finns ingen namnstämpel inuti, som jag såg på någon bild att det gjorde på något annat föremål med den "bältesstämpeln".

              För mig som inte är någon riktig samlare var det ett riktigt fynd! Den är i fint skick, lite lätt krackelerad och med bestickmärken, ungefär som mitt nutida vardagsporslin, inte värre. Jag tycker att det är underbart att man kan hitta något som är 136 år gammalt i det skicket, för ynka 30 kr dessutom. Något roligare än en IKEA-tallrik.

              Är det någon som vet hur resten av servisen ser ut? Jag tänker på t.ex om det finns terrin och uppläggningsfat, och vilken form de har.

              Comment


              • #52
                Här finns en bild med lite fler delar. Ja, fel färg, men delarna är annars likadana.

                Observera att det gjordes en nyutgåva på 40-talet också. Den är lite annorlunda i formen.
                Last edited by Peter S; 2012-03-21, 21:39.

                Comment


                • #53
                  Tack Peter S!

                  Gudars, det där uppläggningsfaten var ju hur fint som helst! (Hur kunde jag missa det när jag googlade?)

                  Och tack för infon om nylanseringen, då förstår jag varför de heter Old Gustavsberg i så gott som alla annonser.

                  Comment


                  • #54
                    Gustavsberg -94

                    För en struntsumma och för dokumentation fick två djupa tallrikar följa med hem. De som vet mer får gärna berätta motiv och bakgrund. 23 cm i diam.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #55
                      Gustavsbergs svar på Rörstrands "Ryss"...

                      Comment


                      • #56
                        Tack, Peter S!
                        Skulle motiven kunna vara från ett stiliserat S:t Petersburg?

                        Comment


                        • #57
                          Hittade en tallrik. Med texten Kongl Djurgården. Om jag läser stämpeln rätt på den så är den mellan 1860-1890, Med märkt 73 ovanför. Som torde vara tillverkningsåret. Men har sett flera andra ställen där man påstår att dom är från 1830 talet.. Men det går ju inte med den stämpeln..

                          Här är tallriken iaf:

                          Click image for larger version

Name:	100_2684.jpg
Views:	1
Size:	96,1 KB
ID:	539019Click image for larger version

Name:	100_2690.jpg
Views:	1
Size:	38,0 KB
ID:	539020

                          Comment


                          • #58
                            MrTompa

                            Djurgårdsvuer, 1870-1877, flint, tryckt, ljusblå.

                            I Serviser från Gustavsberg (s. 26) av Inga Arnö-Berg, citat; "I priskuranterna försvinner Royal Scenery 1868, men 1870 uppträder i stället Djurgårdsvuer. Det är frågan om samma servis men nu nästan uteslutande med Billmarks djurgårdsbilder".

                            Med andra ord en 1870-tals reproduktion av 1840-talets populära mönster.

                            Comment


                            • #59
                              Hittade två stycken lite ovanliga tallrikar nyligen. Har letat i böckerna och det enda jag fått fram är att motivet är Utsikt från Kärsön mot Drottningholms slott, efter en litografisk plansch av Söderberg (sid 24 i Serviser från Gustavsberg av Inga Arnö-Berg. Tack Svärdsfalla för att du påminde om den lilla boken). Vilket planschverk den kommer ifrån framgår inte. I boken omges motivet av en annan brämdekor. Dekoren på mina tallrikar har jag inte hittat i någon bok. Diametern är 21,5 cm.

                              Läste precis i en tråd om andrasortering och inser vad det ristade krysset betyder. Undersidan av kanten är lagad, kanske redan på fabriken, och de fick gå som andrasortering. Kan tillägga att de mörkare fläckarna under molnet och ovanför slottet inte finns i verkligheten. De uppstod när jag redigerade bilden och trixade med exponering mm. Såg det inte förrän nu .. Bortsett från lagningarna är skicket mycket bra. Ingen krackelering och bara några tunna repor.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Rosa; 2012-08-26, 18:50.

                              Comment


                              • #60
                                Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                                (Tack Svärdsfalla för att du påminde om den lilla boken). Undersidan av kanten är lagad, kanske redan på fabriken, och de fick gå som andrasortering.
                                Den är värd sin vikt i guld för en porslinsnörd som jag, den där boken, även om den förstås inte är komplett. Likaså "Iris, Vineta och Gröna Anna" av Bo Lagercrantz som ju behandlar Rörstrand.

                                Din tallrik har jag inte sett förut annat än i boken. Den var mycket vacker!

                                Har dock svårt för att tänka mig att de lagade produkter på fabriken. Allra minst de mindre pjäserna. Det är säkert inte omöjligt, men det borde tagit längre tid och kostat mer att laga en tallrik än att framställa en ny. Fram till mitten av 1900-talet fanns det ju en yrkesgrupp som lagade porslin. De var säkert mycket skickliga, men kunderna fick nog precis vad de betalade för.
                                Last edited by Svärdsfalla; 2012-08-27, 22:59.

                                Comment

                                Working...
                                X