Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite gammalt Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rococo

    Denna ovanliga variant av Rococo såldes på Tradera för ett tag sedan. Tyvärr missade jag att lägga ett bud innan auktionen tog slut. Hemma- eller fabriksmåleri? Vem vet...

    Click image for larger version

Name:	Rococo_motiv.jpg
Views:	1
Size:	63,0 KB
ID:	547642

    Comment


    • Oj, vad läcker!
      Det ser ut som tryck och inte målat, för mig.

      Comment


      • Ja, det kan nog mycket väl vara frågan om tryck. Kanske det nya kromotrycket som kom i slutet av 1800-talet och som medgav tryck i många färger.
        Last edited by Hossbach; 2013-05-19, 18:56.

        Comment


        • En gammal tråd, men icke desto mindre intressant för det. Jag har aldrig sett dekoren "Royal Festoon" nämnas någonstans i Gustavsbergslitteraturen. Det kanske bara fanns kaffe-/tegods och sådant brukar ju inte finnas med i de vanliga dekorförteckningarna. Det troliga är väl att det är en engelsk dekor som man "tog över" med namn och allt.

          Nu när det gått några år så kanske det har tillkommit någon ny PES:are som vet mer och kanske har ytterligare föremål att visa.
          Last edited by Hossbach; 2013-05-19, 12:13.

          Comment


          • Sigge

            Sigge är ju inte den allra vanligaste dekoren, men rätt så fin med jugendkaraktär. I litteraturen står det bara 1905 som tillverkningsår. Verkar med andra ord inte ha blivit så långvarig produktion.

            Bilden blev inte den bästa, i verkligheten har hela dekoren samma färgdjup.
            Bifogade filer
            Last edited by Hossbach; 2013-05-19, 18:58.

            Comment


            • Sicilian

              Jag har Sicilian i grönt samma motiv.
              Bifogade filer

              Comment


              • Tyrol

                Här är mina delar av Tyrol som jag tror att det är.
                Bifogade filer

                Comment


                • modeler jag inte vet namnet på

                  Dessa är okända för mig men från Gustafsberg.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • ROCOCO, härlig tallrik, Hossbach. Jag har sett den i tre färger tidigare, blå och röd och senare en utgåva i grönt. Guldkanten är ovanlig men finns angiven i register. Däremot är jag osäker på om jag sett spegelmotivet i mitten...tack för titten!!!
                    Last edited by Andres; 2013-05-20, 09:04.

                    Comment


                    • Hej Mange! Jättekul att se en del av din samling. Du har verkligen intressanta föremål!

                      Men det vore nog bättre om dina inlägg hamnade i tråden "Lite gammalt Gustavsberg" istället för i denna tråd som egentligen bara berör dekoren "Royal Festoon". Hoppas att administratören kan flytta dina inlägg.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
                        Jag tänkte först att det kunde vara S:t Angelo, men bården stämmer inte. På första sidan i denna tråd hittar du två mindre fat med samma dekor. Dekoren kanske bara fanns på en kaffe- eller teservis och saknade namn?

                        Nu ser jag att de två faten på första sidan har samma spegeldekor, men olika bård. Jag lägger in den bilden här för jämförelsens skull.
                        [ATTACH=CONFIG]133787[/ATTACH]
                        Det är samma bård, men på den blå har de klippt i den till näst intill oigenkännlighet. Den är helt symmetrisk på den svarta (en stjärnblomma, två rosgirlanger, en stjärnblomma osv...) medan den blå bården hakar upp sig. Kanske gjord av smårester eller ett kodat meddelande till en kryptograf på 2000-talet?

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                          Det är samma bård, men på den blå har de klippt i den till näst intill oigenkännlighet. Den är helt symmetrisk på den svarta (en stjärnblomma, två rosgirlanger, en stjärnblomma osv...) medan den blå bården hakar upp sig. Kanske gjord av smårester eller ett kodat meddelande till en kryptograf på 2000-talet?
                          OK! Kanske ett billigt och enkelt sätt att komma med något nytt på bårdfronten...

                          Comment


                          • Paris, Korsika och rosor utan någon benämning och alla från Gustavsberg.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Fortsätter det så här så har vi väl snart täckt in hela Gustavsbergs produktion!

                              Mange: intressant att se Sicilian i grönt tryck. Ytterligare en dekorvariant som inte nämns i litteraturen.

                              Comment


                              • Royal Scenery 1850-1866

                                Den lokala Second hand-butiken kunde häromdagen erbjuda en tallrik som jag inte redan hade.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X