Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mod. KK av Kåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mod. KK av Kåge

Skulle vara kul om alla som har kaffe eller tegodsdelar av Kåges KK modell ville lägga in bilder i den här tråden så vi får se alla snygga dekorer
    Dessa dekorer har i alla fall använts på matgodset, vet inte om alla gjorts som kaffe-tegods..
    Atlanta, Aristokrat, Bandarillo, Bonita, Bungalow, Canari, Corrida
    Lucia, Lunch, Miranda, Rillo, Silverband

Citerar ett stycke ur Björn Hedstrands Servisgods från Gustavsberg av Wilhelm Kåge 1917-1945:
    När KK-modellen framställdes 1929-1930 visade Wilhelm Kåge prov på ett helt annat formtänkande än under tjugotalet. Mjukhet eller stramhet i formen är inte längre relevanta begrepp vid ett försök att karaktärisera denna modell, som bygger på ett samspel mellan platta, konvexa och konkava ytor.
    Över soppterrinen med konvex profil höjer sig det platta locket i två avsatser vars sidor är konkava. Den i det närmaste raka bringaren har nederdelan indragen i två konkava steg.
    Modellen ser ut att vara arkitektritad påpekar Arthur Hald i uppsatsen Från arbetarservis till UD-servis i Gastronomisk Kalender 1961 och fortsätter "med sina avtrappade fötter och i avsatser stigande terrinlock verkar den ansträngd och utan den keramiskt naturliga känslan".
    Modellen är i själva verket formgiven utan att hänsyn tagits till vedertagna former för drejad eller gjuten lera och är en typisk produkt av det trettiotal som tvingade in glas, porslin och silver i samma raka kärl former med kraftigt artikulerade horisontaler i form av band, åsar, räfflor eller hålkälar.
    Och med mina ord: Man gillar modellen

Jag börjar med att visa en tekanna med dekor Bungalow. Ska ha gjorts mellan 1936-1939. Tänk om man kunde hitta kopparna till den…..de måste ju bara vara såååå snygga.
    Bifogade filer

Väldigt, väldigt snygg med den dekoren!
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Funkis-stil kan man nog kalla det. Det är skillnad på stilen och det verkligt funktionella. Praktika-modellen som kom strax efter var mer praktiskt inriktad, men togs inte emot lika väl av kunderna.
      Jag har läst att en liten, men kanske avgörande skilllnad mellan art deco och funkis är att linjerna är lodräta på art deco och vågräta på funkis och om man bara tittar på formen (och inte de små svarta strecken ) så är ju det här "funkis" isåfall...

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
        Väldigt, väldigt snygg med den dekoren!
        Ja, ibland saknar man ord för att beskriva.....det är en fantastisk härlig dekor, men kanske ändå att den gör sig ännu mera rättvisa på tallrikarna.....eller kopparna
        Men det är nog så att det är både formen och dekoren som gör det, för mig är dessa former på kannor och koppar lite som skulpturer. (Han här nedan tycker säkert att detta BARA är masstillverkat m.... Men JAG gillar det )

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Funkis-stil kan man nog kalla det. Det är skillnad på stilen och det verkligt funktionella. Praktika-modellen som kom strax efter var mer praktiskt inriktad, men togs inte emot lika väl av kunderna.
        Jag har läst att en liten, men kanske avgörande skilllnad mellan art deco och funkis är att linjerna är lodräta på art deco och vågräta på funkis och om man bara tittar på formen (och inte de små svarta strecken ) så är ju det här "funkis" isåfall...
        Mmmmm, kanske inte alltid så lätt att sätta rätt etiketter, Praktikatallrikarna säger ju inte så mycket men karotter med lock....för att inte tala om kryddburkarna, ska visa dem i en annan tråd nån gång.

Här kommer nästa tekanna med Rillo-dekor, 1936-1941.
        Det ska vara Bandarillo-dekor 1933-1952
        (tänker att jag borde nog tagit bilderna lite mer uppifrån)
        Bifogade filer
        Last edited by Liljerik; 2008-07-24, 10:32.

Comment

Den sista dekoren heter Bandarillo. Det finns några olika stämplar som förvirrar, bland annat för att KS-modellen kallades Rillo och den snarlika dekoren på KS brukar vara försedd med Rillo-stämpel. Men dubbla gröna band på KK är Bandarillo (jämför med namnförbistringen Aristo/Aristokrat (samma period!) där Aristokrat är färgband med mittmotiv på grå KK-modell. Stämplarna förekommer blandat och utspritt, så man får lära sig namnen utifrån förteckningar och prislistor istället för att läsa i botten.

Personligen ser jag inga motsatsförhållanden mellan serietillverkat och vackert. Jag tycker i allmänhet att formgivarna under första hälften av 1900-talet lyckas bättre när de måste anpassa sin konstnärlighet till en bruksform istället för fri modellering. Men det är ju lite av pudelns kärna när man talar om konsthantverk. Jag har inget av KK i mina gömmor som jag kan visa upp, tyvärr.

Comment

Jaha, det var väl märkvärdigt att jag inte ska kunna läsa ordentligt på någon kannbotten tydligen Har rappat mig själv över fingrarna nu....
            Kan lägga in bild senare men den ÄR stämplad
            GUSTAVSBERG
            (ankare)
            -K-K-
            RILLO

och det var ju det jag gick på....men under den stämplingen så står det med mycket mindre text
            BANDARILLO
            /KÅGE
            SWEDICH
            PRODUCE

Tokigt att den fått två namn.......så RILLO finns också som KK kanna men då utan kannas mittre gröna band???
            Lägger till bild, samma märkning både i locket och under kannan.
            Bifogade filer
            Last edited by Liljerik; 2008-07-24, 18:45.

Comment

Nej, jag vet faktiskt inte var RILLO står för. Kolla på http://www.svenskt-porslin.net/gustavsberg/gus-ra.htm så blir förvirring ännu större.

Comment

Tack för ändrad rubrik
                Nu kan vi lägga in matgodset också och då kanske reda ut en del dekormystik

Jag visar en Bandarillodekor på KK modell underst och ovanpå en Rialtic men då på KS modell.
                (Man ser släktskapet dem emellan men vet egentligen inte varför jag tog med Rialtic )
                Enl en lista så ska jag ha Rillo också, får se om jag hittar den.
                Bifogade filer

Comment

Det finns en version utan blomman i mitten och då är den ännu mer lik Bandarillo...

Comment

Nu vet jag hur det hänger ihop det här med dubbla dekornamn Det är ju bara att läsa innantill ur ovannämnda bok:
                    En nyhet var att Gustavsberg 1934 även ställde ut tre odekorerade men färgade serviser: Cadmium med gul glasyr, Aristo med gråtonat gods och Rillo med krämfärgat gods. Aristo hade tillkommit året innan för KK-modell men de övriga två var nya. Dessa kunde i sin tur dekoreras: Cadmiumglasyren kompletterades 1936 med ett brunt band på brämet och dekoren döptes tll Nigeria.
                    Så både tallrikar och kanna med gröna band är ju i grunden Rillo men med ytterligare dekor så fick de ett nytt namn.

Visar här också Aristo som då naturligtvis är odekorerat gråtonat gods. Den är t.o.m djupstämplad med Aristo och 34 därovan är såklart årtalet då godset formades.
                    Bifogade filer

Comment

Å här har vi en tekopp Aristokrat, man har alltså dekorerat det gråtonade Aristo.....men den här har inte nån Aristo-stämpel.
                      Bifogade filer

Comment

Var det så enkelt? Grått=Aristo, cremefärgat=Rillo. Att Cadmium var ett egen glasyr visste jag, men infärgad massa brukar inte få egna namn. Jo, förresten. Cremefärgat gods på Hackefors heter Elfenben. Ibland står det "Elf." i stämpeln efter modellbeteckningen eller dekornumret. Men det känns ju lite för uppenbart. Är måärkningen till för svartvita fotografier?

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                          Var det så enkelt? Grått=Aristo, cremefärgat=Rillo. Att Cadmium var ett egen glasyr visste jag, men infärgad massa brukar inte få egna namn. Jo, förresten. Cremefärgat gods på Hackefors heter Elfenben.
                          ….å Rörstrand säger benfärgad massa.

Har ett stort Bungalow uppläggningsfat som jag måste visa om inte nån annan kan visa upp en tallrik eller kopp…….

Nä, nu får ni se den betydligt vanligare dekoren Atlanta som har enkla blå band från 1937-58 medan den i rött bara gjordes 1955-58.
                          Det borde väl gå att blanda blått och rött i samma dukning.
                          Hittar förvånansvärt ofta fina delar till riktigt lågt pris och kan ju inte låta bli att ta hem, får se om vi inte byter våran vardagsservis till Atlanta snart.
                          Bifogade filer

Comment

Jag inbillar mig ju att i var och varannan stuga finns det några av Kåges KK
                            Vi får se, så småningom kanske nån hittar den här tråden och fyller på med dekorer.

Här kommer ett jätteuppläggningfat (41x33.5) med Bungalowdekor, det ska vara den första dekoren till modell KK, 1930-1939.
                            Bungalow ska ha gjorts i grönt också, osäker på om den gjordes från och med 1934 eller om den bara gjordes 1934 Kul om någon kunde visa åtminstone länk till en grön, har nog aldrig sett en sådan.
                            Bifogade filer

Comment

Vi hade en grön tallrik hängande på väggen i affären som kuriosa (vanlig klargrön färg). Den är nog nerpackat i ett lager någonstans. Foto kommer därför inte inom överskådlig framtid...

Comment

Working...
                              X