Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten karaff

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten karaff

Den här karaffen (jag kallar den så även om den inte klassas som karaff) har jag fått i arv efter min Mor och hon i sin tur efter sin Mor.
    Karaffen har små luftblåsor och under står det 13 eller IB...?
    Är det någon som sett en sån här förr eller vet var den kan komma ifrån?
    Last edited by Eaglewoman; 2008-06-02, 11:18.

Liten, skriver du. Hur hög är den? tänker att den kanske ingått i en toiletteuppsättning. Syramatterat glas med målad blomslinga. trevlig. Har inte sett ngn tidigare men själva utförandet kan jag känna igen. Kanske är den amerikansk el fransk/engelsk, från förra sekeskiftet möjligen.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Den är 21 cm hög.
      Har sett att det här forumets medlemmar är mycket för glas vilket jag inte tidigare varit så där begeistrad i. Men tack vare er har intresset vaknat till liv här också.

Comment

På proppen kan det stå samma nr som i botten. Om det är många olika karaffer i en uppsats så brukar man kunna hålla reda på vilken till vilken karaff proppen ska sitta.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Märkningen under botten och på proppen är till för att hålla reda på att de hör ihop. Kan behövas vid bl.a. tillverkningen då proppen "borras" in för att passa ihop med den karaffen. Karaffen/Karaffinen är troligen av tyskt eller böhmiskt ursprung och tillverkad omkring 1890-1900-talen.

Comment

Working...
          X