Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglasljusstake

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Pressglasljusstake

Köpte mig en ny pressglasljusstake på loppis idag, jag tyckte om den, med sandpuntel undertill och svagt lilatonad glasmassa.
    Tänkte visa upp den och fråga om någon vet om det möjligen går att säga något om vilket glasbruk den kan ha tillverkats vid. Tänker att ljusstakar av det här slaget alla fall inte tillverkades vid alla Svenska glasbruk.
    Bifogade filer

Vet inte hur många glasbruk som gjort modellen i Sverige.

Jag har själv ett par av dem, mina har puntelmärke, mycket
    sten och ton i massan.
    Jag skulle säga att mina är ifrån 1870-1880 när de ser ut
    som mina gör.

Kallin hitta dem i kuranter ifrån Transjöglasbruk där finns
    de med år 1870,1885 och 1910.
    Men det är säkert fler glasbruk som gjort dem.

Comment

De kanske är vanligare än jag tror, får väl säga att jag inte tittat så mycket tidigare.
      Vill ju helst att det finns lite färgton i glasmassan, särskilt om de inte är superbilliga.
      Är din gjord i en exakt likadan form, och har du visat dem här förrut? Kunde ju vara kul att få se hur dina ser ut

Comment

Vet inte om jag visat dem förut? Men här är paret på en lite
        slarvig bild.
        Bifogade filer

Comment

Titta vad jag hittade när jag röjde i ett skåp. Sandpuntlad, lätt som en fjäder med go ton i glaset. Mkt skägg. Det som ser ut som en skada längs kanten är en dåligt fylld form. Ett slarvjobb kan man säga. Köpte denna i ett större parti glas från Limmared på en auktion där. A.F påpekar att de säkert blåsts på många bruk runt om i Sverige, vilket säkert stämmer.
          Bifogade filer
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kul att få se fler - det fanns visst en del här på PES Är ju lite svårt att jämföra färgen när fotot påverkar så mycket. De verkar ju annars vara identiska. Enda skillnaden är att min verkar ha en mycket mjukare facett längst upp på skaftet - särskilt jämfört med Äjths. Fast ljusstaken verkar ju pressad i två delar, och sedan sammanfogad mellan ljuspipa och skaft, så jag antar att det har att göra med hur mycket man värmt skaftet.

Comment

Formarna var ju olika slitna oxå. Din facett ser onekligen väldigt rund ut, som is som börjat tina.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Har varit bortrest och shoppat lite under tiden, blir väl en hel del jag tänkte visa, men det får nog vänta till efter midsommar, imorgon måste jag iväg igen - tänkte bara passa på att visa den här...
                Var först tveksam till att köpa den, den saknar synligt puntelmärke, och såg allmänt yngre ut än ljusstaken jag hade förrut - men tyckte att det kunde vara intressant med en jämförelse, och när jag kom hem såg jag ju att ljusstakarna faktiskt skiljde sig åt en del om än snarlika...
                Någon som vet var den här lite nyare staken kommer ifrån eller sett en liknande?
                Bifogade filer

Comment

Working...
                X