Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glassmycke

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glassmycke

Har hittat det här smycket i Småland. Det är Orreforsglas. Jag tror att det är Hald och någon form av graal. Han gjorde en del ämnen till Torun Bülow-Hybe
    för hennes smycketillverkning. Det ljusare är två hamrade silvertrådar som går igenom smycket. Det är en kompis till mig som gjort den här fattningen.
    LasseC
    Bifogade filer

Vackert smycke.
    Det ser ju nästan ut som "Fusing".
    Bifogade filer

Comment

Vackert LasseC, jag är inte så mycket för smycken men glas är ju glas!!!
      Vad är Fusing?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det kanske Kecke kan beskriva bättre än jag. De här glasbitarna är gjorda långt före det att fusingglaset kom. Jag har ett par sådana här bitar i mina gömmor tror jag.
        Lasse

Comment

Jag har själv inte gjort något smycke i fusingteknik.
          Bilden har jag lånat av en kompis som gjorde de här förra veckan.
          Till hösten skall jag också prova på.
          Bifogar en länk istället för att beskriva själv.

Comment

Har din kompis gjort dessa smycken??? I så fall - WOW!!!

Comment

Här är ytterligare ett glasämne till ett smycke. Det verkar nästan som om det är arielteknik som använts. Droppen är ca 3 cm hög
              DG
              Bifogade filer

Comment

Glassmycken

Hei, her kommer mitt aller første innlegg på PES.
                Fusing, eller ovnsformet glass, er et stort glassteknisk område. Som hovedprinsipp kan man si at man arbeider med glasset når det er kaldt(skjærer) for så å videre bearbeide det i ovn. Arbeidstemperaturer mellom 600-900 C. Det finnes utallige måter og teknikker som går inn under den daglige bruken av begrepet fusing. Amerikanerne deler arbeid med glass i tre hovedgrupper: hot glass som er blåsing, warm glass som er fusing/kiln formed glass, og til sist cold glass som er tiffany, blyglass o.l Dette kan muligens plassere begrepet fusing litt?
                Ellers: tusen takk til alle dere som deler kunnskap og pasjon!

Comment

Tack för att du delar med dig!

Comment

Det är varken graal eller ariel... en bild ifrån sidan skulle va kul..

Comment

Skall försöka. Det är inte så lätt Det är någon typ av överfång med halva i klarglas. Jag vill minnas att det tillskrevs graltekniken
                      DG

Comment

Glassmycken

Ja, nå har også jeg lest den eminente forklaringen på fusing som ligger i vedlagte link
                        Jeg lurer på om de hamrede sølvtrådene i Haldsmykket er omsluttet av glass, eller om sølvet ligger åpent, som det kan se ut som på bildet? Hvor tjukt er smykket? For meg kan det se ut som om den grønne stripen ligger i overflaten, dvs over det blå, et relatvt tynt skikt? Og nå når jeg har kastet meg ut i det: vet man når Hald laget disse smykkene? mvh

Comment

Det är en helt blå botten som ett överfång på ofärgat Mitt i glaset så är det grönt pålägg som graltekniken och äver detta ett klart överfång. I det gröna pålagda är det framslipat bl.a. de två hål som de hamrade silvertrådarna har trätts igenom smycket man har också slipat för att få fram den blå färgen på vissa ställen. Smycket är ca 1 cm tjockt ca 4 cm högt och ca 3,5 cm brett.
                          Hålen igenom ligger ca ½ cm ner. I utställningskatalogen för Halds utställning 1983 kallas dessa smycken gralteknik och tillverkade under 1950-talet
                          mvh DG

Comment

Tusen takk for utfyllende svar! Det er to vakre mykker du har!
                            Jeg syns det er interessant at Hald laget dette så tidlig som 50-tallet. Jeg har sett noen tidlige arbeider som er laget i hytte/flamework, men ikke så tidlig. Morsomt
                            Mvh

Comment

Working...
                            X