Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glaskulor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Här har ni en film om tillverkning av glaskulor, först maskin
    tillverkat i ca:halva filmen.
    Sedan handgjort i andra halvan av filmen.

    Har även sett filmer när de gör glaskulor för hand med
    glasstavar och låga.
    Där använder de glasstavar som puntel och vänder arbetsyta
    och på så sett kan de arbeta med olika sidor av kulan.

    Comment


    • #17
      Tack för tipset AF.
      Jättekul att se.

      Comment


      • #18
        det var intressant att se.blir alltid lika imponerad av dom som jobbar/ jobbade med glas..det är verkligen ett hantverk på hög nivå.
        Varför göra livet krångligare än vad det är.....

        Comment


        • #19
          Har en del kulor som jag inte har fått kläm på, de ser "nypta" ut istället för att ha en puntel. Vette sjutton hur jag ska förklara, det är som ett veck istället. Ser på moderna ett litet veck där de har blivit klippta men det här är kraftigare veck, om jag inte ser helt fel så har din AF en sådan. Ålder, jag har ingen aning men din ser ut att ha lite sot i sig, måste vara av den äldre typen.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #20
            Att det kan se så enkelt ut att göra dessa kulor, antar att en lite större kula blir en brevpress!! Djupt imponerad och bara så sugen på att testa. Finns det ngt hobbyset att ha hemma?? Jag menar det finns ju hemma ässjor,, vill jag minnas att det heter " för smide"......
            Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

            Comment


            • #21
              Wow! Tack så hjärtligt för kul-länken, det var riktigt intressant att se hur de gjorde kulor!

              Comment


              • #22
                antika kulor

                Till Tingeling:
                Har du kulorna kvar, och är de till salu?

                Comment


                • #23
                  Har en kula som troligtvis är Tysk. Glasmurmel med Sulphide. Väldigt svårt att se vad det är för inneslutet föremål. Från en del vinklar ser det ut som en björn från andra vinklar ser det ut som en Faraon eller en apa. Tror den är skapligt handgjord
                  Click image for larger version

Name:	murmel1.jpg
Views:	1
Size:	126,3 KB
ID:	531230Click image for larger version

Name:	murmel2.jpg
Views:	1
Size:	127,3 KB
ID:	531231Click image for larger version

Name:	murmel3.jpg
Views:	1
Size:	128,7 KB
ID:	531232

                  Comment


                  • #24
                    Roligt att se en kula med sulfidfigur.

                    Här är en intressant sida!

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                      Har en kula som troligtvis är Tysk. Glasmurmel med Sulphide. Väldigt svårt att se vad det är för inneslutet föremål. Från en del vinklar ser det ut som en björn från andra vinklar ser det ut som en Faraon eller en apa. Tror den är skapligt handgjord
                      Jättekul sak. Tycker den ser ut som en stengubbe på påskön..
                      Dyra är dom med ser jag vid googling...

                      Comment

                      Working...
                      X