Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glaskulor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Glaskulor

    Är en glaskula en glaskula eller kan man även se skillnader så sådana? Finns det även samlare på glaskulor måntro? Sitter med en liten laddning glaskulor som jag har skäl att tro att de skulle kunna vara av lite äldre årgång, och visst är de bubbliga och ser lite orena ut, särskilt de i rött glas, men sen tänker jag att de säkert görs likadant idag?

  • #2
    Vad för slags kulor menar du? Är det typ; spelkulor i glas eller större, ihåliga eller...?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
      Vad för slags kulor menar du? Är det typ; spelkulor i glas eller större, ihåliga eller...?
      Oj, förlåt jag var visst otydlig; menar vanliga små glaskulor som man spelar med, eller puttekulor tror jag att vi sa när jag var liten, fast det kanske bara var stenkulor som kallades så?
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Visst finns det samlare av gamla glaskulor, de som är blåsta vill säga. De har ett litet puntelmärke, vilket skiljer dem från de som tillverkats senare.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Visst finns det samlare av gamla glaskulor, de som är blåsta vill säga. De har ett litet puntelmärke, vilket skiljer dem från de som tillverkats senare.
          Låter spännande.
          Har du några att visa?

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
            Visst finns det samlare av gamla glaskulor, de som är blåsta vill säga. De har ett litet puntelmärke, vilket skiljer dem från de som tillverkats senare.
            Vet inte om jag tänker tokigt men; hur kan en solid kula vara blåst? Eller är det jag som är "blåst"?
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Förr var det vanligt att använda färgade glaskulor som stöd i blomvaser, har flera puntlade som jag inte tror är så gamla, och de är röda och gröna. Att göra en spelkula är enkelt, lång sträng av glasmassa som de klippte i lämpliga bitar.Puntelmärket kom av när de värmde dem för att göra dem runda.
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #8
                Om inte jag har missförstått puntelmärke helt så hittar jag dock inga sådana på dem, men hur spelade man på ojämna kulor? Gjorde man inget för att bli av med sådana märken om det fanns några?
                Om någon har exempel på gamla kulor så visa gärna för det vore roligt att se.

                Comment


                • #9
                  Dom små solida kulorna i dag görs med maskin, det klipps av små glassnuttar som faller ned på rullande valsar, så formar dom sig själva!
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                  Comment


                  • #10
                    Puntlade kulor

                    Spar på dem jag hittar och här har ni tre olika storlekar.En del har en puntel som är lite polerad men det de jag har mest av har ett rått puntelmärke.
                    Bifogade filer
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                    Comment


                    • #11
                      Häftiga.
                      Jag har aldrig sett dessa förut.
                      Tack för titten.

                      Comment


                      • #12
                        Skall vi vara lite noga Tingeling så är det inget puntelmärke på kulorna, dom är skurna med en skärsax och sedan avknackade, sedan värmdes det avknacket in, så skars en ny kula mf, det anhäftades ingen puntel på kulan,
                        om ni förstår hur jag menar
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • #13
                          Är inte så hemma på glassaker men så hade en USAsamlare beskrivit det för mig, han sa att det finns fortfarande de som gör kulor hantverksmässigt. Om man hittar en som är signerad så är den nyare. Men språket kan ställa till det för mig, pratar gärna och mycket engelska och tonåringarna här hemma skrattar rått. Det blir mycket handviftningar och omskrivningar innan man hittar rätt ord
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                            Är inte så hemma på glassaker men så hade en USAsamlare beskrivit det för mig, han sa att det finns fortfarande de som gör kulor hantverksmässigt. Om man hittar en som är signerad så är den nyare. Men språket kan ställa till det för mig, pratar gärna och mycket engelska och tonåringarna här hemma skrattar rått. Det blir mycket handviftningar och omskrivningar innan man hittar rätt ord
                            Ja även på Svenska kan det bli tokigt, det behövs inte mycket för att bli lite fel
                            Jag var med och blåste hönsägg för ligghönor, dom blåste vi upp på frihand
                            och skar med skärsax så mycke som gick, så dom blev helt täta i ändan,(inte hönan)
                            knackades av, slipade det lilla avknacket sedan.
                            Blåste även fönsterkulor i olika storlekar
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                            Comment


                            • #15
                              Min dotter hittade den här glaskulan i skogen idag, vilket
                              var ganska passande då ni har den här tråden igång just
                              idag.

                              Tycker att den ser lite äldre ut och verkar ha märket efter
                              avknacket.
                              Vad tror du Tingeling om den, jag kan inte mycket om
                              glaskulor, är den lite äldre?
                              Bifogade filer
                              Last edited by A.F; 2008-04-19, 21:43.

                              Comment

                              Working...
                              X