Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karlsbad sejdel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karlsbad sejdel

Försökte hinna med att fota utomhus medan ljuset ännu var kvar. Vill bjuda på detta glas som var ett av många köp under dessa tre sista dagarna.
    Jag har inte helt lätt att datera glaset. Karlsbadkällan har ju en väldigt lång historia, men min egen gissning ligger nånstans 1880-1900, vad tror ni?
    Bifogade filer
    Last edited by Äjth; 2008-04-16, 21:24.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Läcker.
    Vad står det mer än Karlsbad?

Comment

Mühlbrunn (tror det är ett M) in Karlsbad.

Comment

Hittade ett brev från 1881. (Från Carl som är i Karlsbad för att dricka brunn.) Kul.

Comment

Tack för länken Kecke. Rolig läsning och här sitter jag med en sejdel från Mühlbrunn. Fantastiskt.
          Det tycktes ha varit ett nöje/nytta för överklassen detta.

Comment

Anledningen till att jag just har denna sejdel här beror väl enbart på att någon gäst tagit den med sig hem, ärligen eller oärligen. Jag har lite svårt att tänka mig att det gavs åt gästerna, som ett minne från besöket, då den är så pass välgjord. Det har lagts ner en hel del arbete på den. Botten har ett bra slitage vilket visar att den
            har använts en del (den kan ju ha använts en hel del efteratt den lämnat Karlsbad oxå ) Eventuellt kan de ha varit till försäljning eller så stoppade man ner en sejdel i väskan såsom mången hotellbesökare gjorde med bl.a askfat förr. Sånt kan man säkert ta reda på men jag är lite intresserad av vad ni tror/vet?
            Last edited by Äjth; 2008-04-18, 11:12.

Comment

Med tanke på hur många brunnsmuggar som finns i omlopp så var de säkert till försäljning, eller så ingick de i priset det kostade för vistelsen.

Jag gissar att din mugg är tidigare än vad du gissat ovan. Mer år mitten på 1800-talet skulle jag tro.

Comment

Har du sett just de här sejdlarna E.B? (inte mugg, den är 12 cm hög och ger en klar sejdel-känsla, det skulle drickas 200 ml x ggr per dag så denna torde väl hålla den mängden, har inte mätt) Vad är det som gör att du tror att den är äldre? ngt i formgivningen?
                Mönstret är inte syrat via ngn schablon utan graverat OCH etsat eller.....???? jo...?
                Last edited by Äjth; 2008-04-18, 11:29.

Comment

Ja det är inte svårt att förstå att jag är väldigt förtjust i den här. Bilder på slipningen.
                  Bifogade filer

Comment

Kollar man formen och slipningarna så ser man att de brukar dateras ca 1850-70 när det gäller Tyskland.

Comment

Tyskland o Tjeckien må vara "samma sak" då ?
                      Jag får vidga mina vyer i fråga om tidsperiod och framförallt land, tack E.B. Du svarade inte på om du sett denna variant förrut? det finns ju väldigt många olika typer av Brunns-glas även om jag inte sprungit på så många och då har de varit svenska.

Comment

Working...
                      X