Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglasskålar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Pressglasskålar

Finns något att säga om dessa skålar på fot.
    Den blå (min favoritfärg) är 16 cm hög och 20 cm i diameter.
    Den mindre är 15 m hög och 13 cm i diameter.
    Inga synliga märken under. Skulle vara kul att veta ungefärlig ålder och ev. ursprung.
    Bifogade filer

Den mindre är inte blå. Färgen är inte klar utan har en dragning åt smutsgult.

Comment

Hej, jag har också den blåa varianten och är väldigt nyfiken på ursprunget!
      Snälla ingen som vet?

Comment

Lägger in bild på över- och undersida också så kanske någon nappar.
        Bifogade filer

Comment

Ballo.. vet men han vill inte yppa denna i djupet bevarade hemligheten.
          Om han säger Polen blir ni glada då?

Comment

Ingen av dem ser särskilt gammal ut. 766 kan ha rätt i sitt antagande...

Comment

766 och PeterS.
              Det är inte VILKET svar man får som gör en glad. Det är att få SVAR.
              Trodde själv att den blå kunde vara 40-tal men om det är Polen så kanske den är nyare än så.

Comment

Jag brukar vara försiktig i mina uttalande om jag inte vet. Om du läser mina svar så är jag fortfarande tveksam... Jag ser inte skillnad på 40- och 70-talspressglas. Båda är gjorda för att se äldre ut och om det inte är de gamla "originalen" så spelar det inte så stor roll för mig vilket år de är gjorda. Jag ska kanske vara ännu försiktigare i mina uttalanden så du inte tror att jag har svarat utifrån någon kunskap...
                Förstår ärligt talat inte varför du blev särskilt glad för våra flummiga gissningar...

Comment

PeterS.
                  Visst förstår jag att det är gissningar och du är tillräckligt tydlig för mej.
                  Jag uppskattar när du tar dej tid att svara (även om det är gissningar) och hoppas du fortsätter med det.
                  Att jag blir glad över svar beror på att jag ibland tror jag skriver med "osynligt bläck".
                  Há en fortsatt bra dag.

Comment

Den nedre av dina två skålar tycker jag det ser ut att vara lite ålder på. Den är snarlik de s. k. lornjettmönstrade sakerna från c:a 1850 - 1870, men dina lornjetter är runda vilket antyder slutet av 1800-talet, avsaknaden av puntelmärke förstärker naturligtvis det intrycket.
                    Min erfarenhet är att hur pressglasalster ser ut är en sak, när de är tillverkade är oftast inte lätt att säga.
                    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Nu får vi försöka ta i här med vita handskar på!
                      Jag anser inte att det har med om bläcket är osynligt eller ej. Snarare att det är för mycket "loppis" över objektet. För mycket loppis kan vara smittsamt och infektera med trötthet som följd.
                      Glöm inte att på en loppis är övervägande delen av utbudet dynga i kubik, kan i förhållande dynga i kvadrat te sig lockande.
                      Men det är och förblir dynga i ett större sammanhang.

Comment

Jag loppade en pressglasskål, eller vas är väl bättre ord en sk. "celery vase", igår. Det är häftigt med det engelska/brittiska märkningssystemet. Denna form är registrerad 11 Juli 1868 av Molineaux, Webb & Co. i Manchester och då även troligen tillverkad i närheten av denna tid. Visst finns det bra loppisgods även i Sveriges inland!!
                        Bifogade filer

Comment

Working...
                        X