Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tutaflaska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tutaflaska

Ägnade mig en lång stund åt Fåglavikssidan och fann där: Bild på Tutaflaska som den benämts. Vänder mig till Hirvi som står bakom sidan; jag hade en fråga gällande ett glaskärl som i mycket ser ut som T-flaskan. Vad anväändes den till, eller vad var den tänkt att användas till? Fantastiskt intressant sida!! Jag är imponerad! finner dessutom en uppsjö, både nyare och äldre glas som jag både har för egen del och har sett. är ju uppvuxen och har bott i Västergötland i långa tider så glasets spridning här är ju väldigt stor.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jaha du Äjth, du har hittat 20lit tutaflaska, den tillhörde labratorieglas,kemiskt glas, på lasarett apotek mm, har själv inte sett hur den användes, den kan vara ifrån 1950-60talet, förstår att det är en del Västgöte i dig Äjth!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Kemisk produkt. Då kan vi lätt avföra den tidigare uppfattningen att dessa glas skulle använts som slemsugar . Vi har dividerat mkt här hemma kring denna typ av behållare och då vi bägge jobbar inom vården har vi försökt applicera det här kärlet på ngt område, men inte lyckats och därför avfärdar vi detta. Till laboratoriearbeten verkar det troligare ja. Hm...Tuta, det borde betyda?? köra i...trycka i...eller?? andra förslag...

Comment

Jag hittar inte bilden på Tutaflaskan.
        Var på sidan finns den?

Comment

Tutaflask var våran benämning i hyttan, det var väl för vi satte på en tut
          (lite kul ord) av glas nere vid botten, möjligt det var en tätning med slang i
          tuten till något!
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
            Jag hittar inte bilden på Tutaflaskan.
            Var på sidan finns den?
            Sidan två! Nyare glas!
            Hirvi

Comment

Tack.

Comment

Den ser ut ungefär som den här tror jag.
                Bifogade filer

Comment

Ja visst Kecke, är din 5-10lit tro
                  Hirvi

Comment

Jag har inte kollat hur mycket den rymmer.
                    Den är i alla fall mer än 40 cm hög.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                      Jag har inte kollat hur mycket den rymmer.
                      Den är i alla fall mer än 40 cm hög.
                      Det lutar väl åt 10lit, är inte helt säker, dom gjordes i olika storlekar.
                      Hirvi

Comment

Vi förstår inte hur denna kan tänkas fungera. Du har visat den förrut Kecke, tror jag? Vi blir inte kloka på vad/hur vitsen är. Till vad, varför, sugs ngt in eller ut, finns vätska i och varför ser delen däruppe ut som den gör
                        Tut, ja då förstår jag!

Comment

Jovisst har jag visat den förut men jag hittade inte den länken nu.
                          Kranen nertill är ju såklart för att tappa vätska ur flaskan.
                          Korken har jag ingen aning om.
                          Det ser ut som ett jäsrör..........antagligen inte tillhörande flaskan.

Comment

Är den för stor att ha rengöringssprit i, uppställd på en hylla?
                            --eller hur det nu va.

Comment

Om man har behov av 10 liter rengöringssprit och har en hylla som är minst 40 cm hög så går det väl alldelens utmärkt.
                              Man kan förståss ha vilken sprit som helst i och placera hyllan i lagom huvudhöjd.
                              Sedan är det bara att öppna kranen och sippa lite.

Comment

Working...
                              X