Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas med davidsstjärna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Pressglas med davidsstjärna

Pressglas är absolut inte min "grej".
    Denna vas på 24cm fick jag med i en fyndlåda. Verkar vara ganska gammal av stilen att döma. Man kan tydligt se på foten att den är gjord i en tredelad form. Fotens undersida har en stor tydlig davisstjärna.
    Kan man säga något om ålder, ursprung etc?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Det ser ut som en glasscoupe. Den känns inte så särskilt gammal, tycker jag. Troligen är stjärnan gjord utan tanke på en koppling till judendomen utan snarare som ett dekorativt 3-delat ornament...

Comment

En riktig familjeglass. Den är 24cm hög.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Jag tror inte heller det finns en koppling till judendomen här. Däremot är stjärnan intressant eftersom den sitte på undersidan. Detta faktum plus hela utförandet som är väldigt detaljrikt gör att jag skulle gissa på tidigt 1900-tal.
        Konfucius

Comment

wow brother tänkte jag, ser härlig ut, men det slår mig att glaset på kroppen ser "buckligt" ut, känner, som den novis jag är, inte riktigt igen detta från glas med lite ålder på nacken. Hade annars gärna gissat tidigt 1900-tal, men som sagt... hoppas på ngn som bättre känner till detta.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
          X