....skulle jag aldrig köpa, men den här tyckte jag var trevlig. Rätt modell på handtaget/hänkeln och mumsig glasmassa. Tycker att puntelmärket ser ut som ett sandpuntelmärke. 14,5 cm hög och rymmer cirka en liter. Mycket lätt och trevlig i godset. Skulle gissa på empirtid, vad tror ni?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ful, äcklig gammal sejdel
Collapse
X
-
Hade den i minneslistan men glömde bort den! Men om man glömmer bort sakerna ska man inte ha dem så den hamnade rätt, får väl kanske kika på den vid tillfälle
Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Vad mycket kul ni verkar hitta där. Jag har själv inte tordats köpa något glas där. Tycker oftast bilderna är riktigt usla, och känner mig ofta lite osäker inför frakten.
Skall kanske börja titta lite mer, vore kul att hitta lite mer äldre glas - har ju inte så mycket lite äldre än.
Comment
-
Såg sejdeln på nätet. Tillhör också dom som inte köper på typ Tradera. Är kanske petig men jag vill gärna känna och ta på grejorna. Visst har jag köpt ett och annat men det är saker som är vad det är.
Har många gånger funderat på att bjuda på glas och annat transportkänsligt men det skall som sagt fraktas också. Annars var sejdeln en sak som jag gärna skulle köpt.
Blev lite fel. Köper på Tradera men helst inte glas och keramik. Det varså jag menade.Last edited by Ulferic; 2008-03-26, 18:07.
Comment
-
Nej, det är nog säkrast att ni håller er från Internet, man vet ju som sagt inte vad man får hem
Skämt å sido. Internethandel kräver lite mer än just magkänsla för att man skall lyckas med sina inköp.
Dels grunden om man inte är nedlusad med pengar och råkar vilja ha det som alla andra vill ha:- Att föremålet kanske ligger lite taskigt till, fel rubrik, fel benämning
- Att man kanske vet lite mer om det utbjudna föremålet än gemene man.
- Felstavningar i rubriker mm
Andra saker att tänka på är att man kanske måste träna upp sitt sinne för att se en tvådimensionell bild och därifrån skapa sig en uppfattning.
En del lär sig aldrig att tolka bilder. Man skall vara lite av en röntgenläkare i sin bedömning.
Själv har jag varit med ända sedan Ibazartiden, scannar nu både Tradera, ebay (uk, de, fr, com)
Get a life kan man kanske tycka. Men jag lägger å andra sidan inte mycket tid i bilen mellan olika mässor
Comment
-
Som du skriver Lars kräver en viss vana att vara på nätet. Inom de områden jag anser mig någorlunda kunnig har genom åren en hel del fynd gjorts på nätet. Osäkerheten uppstår då man ger sig in på områden som ligger lite utanför kunnadet. Visst har jag genom åren köpt en del glas. Både flippar och floppar har det blivit. Då jag föredrar lite modernare glas så är det inte så svårt att hitta rätt. Men skulle gärna vilja veta och kunna mer om glas av "allmogekaraktär" Aldrig för sent att lära.
Sen tycker jag att det är trevligt att springa på auktioner och mässor så det blir mer tid i bilen än framför datorn. Kanske dator i bilen är något att satsa på.
Comment
-
Lars K´s inlägg rörande fyndning stämmer bra.
Har handlat på Tradera, några enstaka föremål och blivit nöjd. Däremot när jag handlade från en internetbutik,skymdes mitt omdöme, frågade alldeles för lite och fick ett "dött" föremål i mina händer. På Tradera har jag varit väldigt frågvis och begärt extra bilder. har blivit vänligt bemött och fått varor som överensstämde med beskrivning och foto.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Kanske är för dålig på att chansa. När jag någon gång kommit till en auktion och sett något som verkat bra på avstånd som inte fått några bud och kastar upp handen visar det sig oftast att det är något trams jag sett som inte var vad jag tänkte. Samma sak när jag någon gång chansat på tradera.
Har köpt en del där - lite mässing, silver, böcker, textilier men inget glas. Trots allt blir ju frakten oftast minst 50 kronor - och då är det orekomenderat och olyckor kan inträffa. Då vill jag ha saken riktigt billigt och som det mesta efter 1850 går att hitta billigare än så på loppis (alla fall om man letar roliga vardagsföremål) är det riktigt gammalt som gäller.
Tänker ju på T.N.:s fat som var med på antikrundan. Jag tyckte ju inte alls att det liknade några 1800-talsfat jag sett förrut, men tyckte att massa och färg och gravyr så där på fotografiet såg alldeles för bra ut för att vara riktigt 1700-tal.
Handlar det om flera hundra kronor har jag inte någon större lust att chansa på något på tradera.
Kanske skulle börja med några säkra kort så man fick lite referensobjekt först - har inget glas med omvikt fot än.
Comment
-
Nog för att T.N. är sugen på faten men de står så vackert här hemma hos mig FBQ. Visst är det som Kallin säger, man lär sig att se och tolka fotografierna som ofta är rätt kassa på Tradera. Men håll er gärna borta från budgivningar, det gör ju möjligheten att jag får de objekt jag vill ;-) Men är man osäker så är det bara att maila annonsören och fråga och be om mer info och bilder. Vill de inte svara så brukar jag avstå.
Men tillbaka till sejdeln, den ska alltså vara bedömd som svensk av kunnigt folk. Kan inte så mycket om puntelmärken och förekomst, men är det vanligt att svenska föremål har sandpuntel och kan man utifrån det åldersbestämma någonting?
Comment
-
Jag har väl inte mycket att svara på sandpuntel heller, jag undrar själv hur långt tillbaka man kan leda sandpuntellen, det är ju klart att dom kom på en gång att detta gav ett mjukare märke i glaset, glaspunteln doppades ju i samma sand som var till glasmassan,
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
Comment