Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det här en brevpress?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kökslampan Visa inlägg
    Det sägs att brukets varningssirener skar ut över byggden i det sista tjutet...
    Det var nog att ta i!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Det var nog att ta i!
      Hirvi
      Nåja, det är ju en gammal mans minnen jag har tagit del av. Det var nog inte lätt att trycka på avstängningsknappen....

Här kommer de, glasblock från sista glasspillet. De är riktigt roliga, för när solen skiner igenom dem sprider de ljusprismor i olika färger ibland.

Den stora är ungefär 35 cm lång.
      Bifogade filer

Comment

Jag förmodar att det var av denna sista smältan,
        jag blåste sista glaset
        Har bearbetat glasbrukstiden ganska bra nu under två år, med slit efter material till hemsidan!
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag förmodar att det var av denna sista smältan,
          jag blåste sista glaset
          Har bearbetat glasbrukstiden ganska bra nu under två år, med slit efter material till hemsidan!
          Hirvi
          Sidan är helt fantastisk. Är det din egen glassamling som du visar upp?

Comment

Ursprungligen postat av Kökslampan Visa inlägg
            Sidan är helt fantastisk. Är det din egen glassamling som du visar upp?
            O nej då!
            Det mesta är fotat hos släktingar som har anhöriga som jobbat på bruket, fått slita och dra i alla trådar hos folk, även långväga bort,
            glas som finns på museer, ligger nedpackat i källarvalven, dit får jag inte åka och fota med egen kamera, nej dom skall ha flera tusen kronor, dom kör med egna fotografer
            Statliga skattepengar går väl dit det är ingen människa som får se detta
            Hirvi

Comment

Hirvi

Du menar alltså att dom svenska museerna nekar dej att få fotografera glaset, (om du inte betalar) att dom föredrar att det ligger nedpackat och ingen kan se det, istället för att en eldsjäl gör en sida med bilder som alla kan ta del av, jag trodde i min enfald att det som var mening med museer att vi, folket skulle få ta del av det som finns insamlat/skänkt.
              I’m a real mean bitch!

Comment

dom är väl rädda för att nån ska vara intresserad så att dom är tvungna att göra en utställning...
                tänk om svenska folket visste vad mycke det ligger i källarna på olika museer
                Varför göra livet krångligare än vad det är.....

Comment

Det är ett jäkla fint jobb du gör med din hemsida, Hirvi.
                  Extra roligt att det är just en f.d glasblåsare som visar det hela.
                  Vet ju att det finns flera som figurerar här på forumet som gör liknande insatser.
                  Heder åt er alla!
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

Comment

Tackar!
                    Ska sanningen fram, så var det inte meningen det skulle bli såpas mycke,
                    jag tänkte väl bara att göra en liten minnesgrej, men det ena drog med det
                    andra, och det blev bara mer och mer, kul att gräva vidare, jag kan villigt erkänna, att jag vet 50% mer om bruket i dag än när jag jobbade där.
                    Hirvi

Comment

Tidigare var jag så naiv att jag ansåg att man skulle skänka antikviteter till museer så att många fick tillfälle att se föremålen men idag har jag nyktrat till och säger att det är bättre att antikviteterna finns hos privatpersoner så får åtminstone deras bekanta tillfälle att se dem.

Comment

Ursprungligen postat av gello Visa inlägg
                        Tidigare var jag så naiv att jag ansåg att man skulle skänka antikviteter till museer så att många fick tillfälle att se föremålen men idag har jag nyktrat till och säger att det är bättre att antikviteterna finns hos privatpersoner så får åtminstone deras bekanta tillfälle att se dem.
                        Ja jag håller med dig!
                        Eller)Varje komun borde ha nägon form av industrimuseum, så folk kan gå och titta
                        Hirvi

Comment

O nej då!
                          glas som finns på museer, ligger nedpackat i källarvalven, dit får jag inte åka och fota med egen kamera, nej dom skall ha flera tusen kronor, dom kör med egna fotografer
                          Statliga skattepengar går väl dit det är ingen människa som får se detta
                          Hirvi
                          Det är fullständig vansinne. Tänk så många människor som donerar till museer för att det skall komma till gagn för människor som skall kunna ta lärdom och uppleva och så stoppas det ner i en källare. Vansinne!

De borde JUBLA för att det kommer någon och vill göra något av kunskapen om det, dessutom utan att det kostar dem något... varför inte öppna armarna och bara säga VARSÅGOD???

Comment

Problemet för museerna är brist på personal som övervakar, sakerna kan gå sönder och/eller hanteras ovarsamt. Man får hoppas att alla får tillgång till Sofia och att personen som har registrerat föremålen kan sina saker och kan fotografera. Det finns ju en hel del reggat men museerna har inte lagt ut det för allmän beskådan, det är en brist tycker jag. Trots allt är museernas saker allmän egendom!
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Kan man ju tycka, men Nationalmuseum är ju ett typexempel. Man får INTE fotografera själv. Museet lever på att sälja bildrättigheter till bl.a. litteratur. Ett sätt att gå förbi detta är att ta med andra föremål i bildmaterialet än just deras. Så har t.ex. gjorts i Signums Svenska konsthistoria, där det är ett förvånansvärt fräscht urval som gjorts i bildmaterialet. Och vi läsare får se lite nya föremål än de gamla vanliga slagdängorna.

Comment

Working...
                              X