Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snapsglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Snapsglas

Har fått en faebless för snapsglas och dessa är de två senaste.Gällande pressglaset tycker jag det är väldigt litet; var de avsedda att användas, dessa 2 cl ?
    Det andra glaset kanske ingår i en serie får jag för mig. Vet ngn?
    Bifogade filer
    Last edited by Äjth; 2006-02-27, 11:01.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Glas nr 2

Undrar oxå hur gammalt pressglaset kan vara. Det finns en rejäl råknäck i botten.
    Här kommer bilder på snapsglaset nr 2.
    Bifogade filer

Comment

Angående det pressade glaset, jag har ett precis likadant, med puntelmärke undertill, men det rymmer exakt 4 cl. Inköpt på lokal loppis i höstas, 1/4 "Selma" får betecknas som billigt för ett knackat glas. Vore kul att veta om det förekommer i ännu fler storlekar.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Vi dividerar tid här. Detta glas är snett, huvudet lutar lite. Linda säger 10-20-tal, jag gissar 30-40. Vad tror du LS?

Comment

Pressglaset längst upp är nog ifrån 1880-1890-talet och då med tanke på att
          det har ett puntelmärke.
          Finna inga fakta om när man slutade exakt med puntelmärke på pressglas, men
          samlare jag pratat med tror inte att det finns med in på 1900-talet.

De pressglas jag vet är ifrån 1800-talet jag har här hemma har puntelmärke,
          de pressglas som jag misstänker är ifrån 1910-1920 här hemma har inte
          puntelmärke.
          Jag sätter en peng på att man slutat någongång under 1890-talet med det.

Det andra glaset du visar skulle jag säga 1870-1880-talet ungefär.

Comment

En peng kan man nog våga sätta på AF:s uppgifter.
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Se där. Tackar. Trodde att pressglaset skulle vara äldre än det andra.

Comment

Ännu ett snapsglas! Tyckte först det var ett nyare glas men när jag synar glasmassan måste jag ändå tro att det är äldre. Bottenploppen välpatinerad. Grus i glaset, tydliga märken efter blåsning, glaset lever både horisontellt och vertikalt.
                Har jag fel om jag gissar början på 1900 ? Foten påminner om glas från Skruf och Åseda men många bruk använde sig väl av den här "klumpfoten"?
                Bifogade filer

Comment

Gårdagens snapsglas

Ännu ett till samlingen, men lite "böös" i glaset. Ojämn överkant, lite på sniskan. Gissa tiden - får bli mitt inlägg!!
                  Bifogade filer

Comment

Jag skulle tro på 1890 - 1920 någonstans.

Comment

Tack för det svaret AF. Glaset jag la in bild på före detta glas, vet ngn möjligen ngt om det? så jag lyfter den frågan samtidigt. Får lov att sätta små lappar i botten på supglasen så att jag med mitt arma minne har ngn glädje av den kunskap jag får här.

Comment

Gårdagens tillskott, det första blå. Tror jag betalade alldeles för mycket, men ville verkligen ha det. Det är oxå det första handmålade. Vad vore rimligt att betala?
                        Bifogade filer

Comment

Glas nr 2

på side 1 er det samme glas som er håndmalet.
                          Det kunne let være dansk og hedder Berlinois. Udbydes af Holmegaard i 1867 og fremstilles efterfølgende på alle værker. Findes i glat form (dit) mat båndsleben brugt på restauranter samt sleben.
                          Sleben form er Danmarks mest populære form gennem 70 år. kaldes også Berlinere. Sleben blev anvendt i hjemmene.
                          Holmegaard 1867 frem til 1934.
                          Kastrup fra katalog 1910 til katalog 1934
                          Aalborg planche 20, 39 og 56
                          Holmegaard 1915 til 1934 udbyder 17 forskellige formater. Kastrup udbyder 18 formater.

Jeg har glasset i snaps, hedvin, hvidvin, rødvin, øl, porter og inden for de enkelte typer er der variation i størrelser. Så jeg kan skrive under på at henholdsvis 17 og 18 formater passer. Her er også et udvalg af de små glas snaps og hedvin. I forskellige varianter.

Derudover så har jeg en variant som er malet blå. Jeg ved ikke hvor den kommer fra, men jeg har hørt at den muligvis er fra Østrig - det er dog ikke noget jeg ved om.

Flotte specielle glas iøvrigt - de håndmalede.
                          Bifogade filer
                          Last edited by hose; 2006-07-05, 20:51.

Comment

Glas med baluster

Glasset med balustren er fra Kastrup katalog 1910. Det afbilledes i 3 formater. Hvad angår dette glas så er det ikke tænkt som et egentligt service. Det fremstilles nemlig ikke i champagne samt grønt hvidvin.
                            Det udbydes som drikkeglas på fod løbenr 79

Et tilsvarenmde glas findes i en variant med omvendt baluster. Med omvendt baluster udbydes glasset af Holmegaard 1900 samt af Aalborg glasværk. Glasset med omvendt baluster er et værthusglas.

Hvis du ser på rand af dit berlinerglas og sammenligner den med rand på balusterglasset. Så vil du se, at balusterglasset er klippet med en saks medens dit berlinerglas har en skarpere rand.
                            Det betyder, at baluster glasset er omkring 1910 medens det andet glas er tættere på 1930.
                            Last edited by hose; 2006-07-05, 21:25.

Comment

Working...
                            X