Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Friblåst sockerskål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Friblåst sockerskål

Mycket trevlig skål med opticblåst cuppa. Kraftig fotplatta och en rejäl knapp på benet.

Skall man förmoda tiden kring 1850.
    Fina sliror i glasmassan samt någon orenhet.
    Bifogade filer

Vacker
    DG

Comment

Tycker jag sett denna nyligen?? Rejmyre?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Är detta Reijmyre, skall jag omedelbart sluta samla gammalt glas Jag menar om det är en senare Reijmyre vill säga.
        Möjligen att Reijmyre som så många andra glasbruk, inga nämnda inga glömda kopierat tidiga stilar.
        Last edited by Lars Kallin; 2008-03-06, 20:59.

Comment

Mycket vacker nästan mossgrön färg, inte ofta jag sett den på såpass gammalt glas´. Har den svenskt ursprung, eller är den kanske söderifrån?

Comment

Har sett ngt mkt mkt likt alldeles nyligen. Tyvärr forsar bilderna förbi och det är svårt att minnas var/när. Naturligtvis förstår jag att ditt glas är äldre Kallin. Ingen skugga över dig (Rejmyre )

Comment

Den är inköpt i Sverige (en känd auktionssite) Säljaren från stockholmstrakten, skålen från Göteborgstrakten.

Mossgrönt glas finns även bland det äldre glaset. omkring 1850 är ju inte så fasligt gammalt.
              På den första bilden ser ni några exempel. Tratten är nog lite äldre
              Den andra bilden ser ni Monica Bratts alster som skålen liknar.
              Bifogade filer

Comment

Nja, jag var nog inne på ngt Burmeister gjort, för Målerås tror jag, men den var nog inte grön.!??
                (Tratten är en riktigt hundrapoängare!!!)

Comment

Working...
                X