Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinet smakar godare i en remmare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vinet smakar godare i en remmare

    Nog är det väl så.
    Tyskarna hade en viss känsla för estetik.
    Remmare i gulgrön glasmassa med kuppan öppen ända ned till foten.
    Kuppan har randning åt flera håll, vilket kräver mer arbete i hyttan. Posten är blåst i flera olika formar för att få till den randningen.
    Påklippta lejonmaskaroner.
    Den trattformade foten är en tunn glastråd som lindats på varandra utanpå en konformad trädbit. Man ser tydligt avslutet.

    Om den är gammal eller inte kan jag inte bedöma, det är inte speciellt lätt att bedöma dylika glasföremåls ålder. Det jag kan bedöma är att den är otroligt vacker och att det inte är någon lärling som blåst den
    Bifogade filer

  • #2
    jadu jäklar, den skulle man kunna dricka vin ur gladeligt. Den var riktigt vacker. Tack Kallin.

    Comment


    • #3
      Personligen skulle jag kunna dricka det mesta ur den vackra pjäsen! Kanske till och med maltwhisky med doft av bibliotek och sura jympadojor samt smak liknande blommande sommarängar och smörstekta träskpaddor. Kanske till och med vanligt vatten blir godare? Den är jättefin, din remmare.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

      Comment


      • #4
        Ja den var välgjord, är den stor eller liten?

        Comment


        • #5
          Först lutade jag åt att den var liten men efter ett tag så svängde jag om och nu tror jag den är stor. En remmare är nästan alltid stor såvida inte den skiljer sig från mängden och det tror jag inte att denna gör.
          För min del tycker jag att den är betydligt större än alla knoppöl var dom än är tillverkade.

          Comment


          • #6
            Skiljer sig från mängden

            Den skiljer sig från mängden så tillvida att den är enkom ca 12 cm hög.

            Den är trevlig, men den har ändå inte det där lilla extra som jag gillar så mycket.

            Comment


            • #7
              Då gissar vi på att den är lite steril och inte tillräckligt "primitiv".
              Inte "grå" i glaset......den grå färgen är muschisch.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av 766
                Då gissar vi på att den är lite steril och inte tillräckligt "primitiv".
                Inte "grå" i glaset......den grå färgen är muschisch.
                Aldeles rätt 766.

                Kan tänkas att jag är allt för nordisk i mitt tänk.
                Tyskarna har ju rejäl koll på att få till fina glassatser.

                Comment


                • #9
                  Man får inte misstänka att det är nytillverkat, då faller större delen av charmen hur bra det än är gjort. Saker och ting måste ha varit med om någonting för att sådana som Vi skall Känna.

                  Comment

                  Working...
                  X