Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snapsglas Grand National-vinnare från 50-talet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Snapsglas Grand National-vinnare från 50-talet

Hej på er!

Som nybliven medlem har jag naturligtvis använt sökfunktionen, men när jag inte hittat någonting postar jag här själv.

Jag har nu framför mig 4 snapsglas snarlika de som säljs i eBay-auktion 350025954657 (lång URL, surfa dit och sök på numret istället) men med skillnaden är att dessa som jag har här är runda i även i botten och inte kantiga som eBay-exemplet. Tyvärr finns bara de fyra sista. Ett av glasen krossades 1975. Jag kan ta fram digitalkameran och fota om intresse finns att se dessa. De tillhör min mor som undrar vad de kan vara värda.

Överst är det en guldrand På glasen är det ett hästhuvud och en text under men hästens namn och årtal.
    Sundew 1957
    Mr. What 1958
    Oxo 1959
    Merryman II 1960

Bilden på 1958-glaset har en skada, en rejäl reva i hästens nos. Glasen har använts vid festliga tillfällen, så det finns fler mindre skavanker.
    Det var bättre förr - ju förr desto bättre

Det verkar onekligen vara snapsglas med namn o motiv hämtade från trav/galopp. En bild skulle nog inte hjälpa mig men det finns säkert ngn annan som vet bättre.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Letat vidare - under 10 pund?

Jag letade vidare bland avslutade auktioner, och jag hittade 3 kompletta samlingar med 6 glas i varje, dock överlappande år, ända fram till 1963, med undantag för 1961. Det kanske inte kördes något lopp då?

Hur som helst, dessa, alla kantiga i botten, landade alla tre under GBP 10, alltså knappt en hundring. De glas jag har här är samtliga utan skarpa kanter, helt runda uppifrån och ner. Vore kul att veta om värdet skiljer sig från den andra modellen som verkar vanligare.

Comment

Grand national är ju en väldigt engelsk angelägenhet - om det nu är hästtävlingen utanför Liverpool i England som avses - man kan väl anta det trots det finns ett antal "Grand nationals".

Om en komplett uppsättning små glas av den här typen i originalkartong säljs för 12 pund på hemmamarknaden, kan man kanske inte räkna med att en okomplett uppsättning med ett glas deffekt kommer att dra in lika mycket. På den svenska marknaden kan det på sin höjd bli frågan om en ytterst ringa summa - om ens något. Men exakt hur mycket, kan bara en autentisk försäljning avslöja. Att spekulera i begreppet "vad är värdet" när det gäller så udda objekt och små summor tycker jag är meningslöst. Det slutpris som råkar uppstår vid t ex en Traderaförsäljning - det är lika med värdet.
        Om man har tur kan man ju stöta på minst två spekulanter som håller på att komplettera liknande uppsättningar och har de glas som du saknar.

Comment

Ja, HgF, du har så rätt. Innan jag skrev första inlägget visste jag inget alls om glasen - det kunde ju vara allt från en tia och uppåt. Efter vad jag vet nu är det kanske lika bra att behålla glasen och plocka fram till midsommar. :-) Fast som du säger, på Tradera kan det bli precis vad som helst - särskilt om man träffar på två som ska komplettera.

Off-topic: Kan som kuriosa nämna att jag ropade in en programmerbar miniräknare från 80-talet och trots en liten budstrid kom jag rätt billigt undan. Samtliga 5-6 auktioner jag följt efter denna har avslutat med budstrid och 25-50% högre pris. Visst påverkar det att hitta rätt spekulanter. Slut på off-topic. (Okej, displayen har en GLAS-ruta... hehe.)

Comment

Working...
          X