Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glöm inte att steka frukostägget!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glöm inte att steka frukostägget!

Krånglig stekpanna.
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Det påstås att blåsarna lade sin smörgås, eller vad man nu valt, på sådana här och höll in dem en kort stund i degeln eller vannan. Det måste varit en oerhört kort stund annars drog de nog ut koks i stället för något ätbart.
    Man undrar om dessa verkligen har använts eller om det är ännu en i raden av glasbruksmyter vilka florerar ganska frodigt. Nygjorda finns det massor men någon gammal vet jag ingen som sett. Hur som haver, speciella saker är det, och vad vore livet utan speciella saker?
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Enligt vad jag hört var att de användes endast en gång (För att slippa disken? )
      Man slog ner dem i skärven när de användts, det är väl därför man inte hittar dem. De här "platta" är nygjorda. Man gjorde också midre som man kokte kaffe i. Ofta var det väl bara mat som skulle värmas.
      När jag som grabb spran i hyttan köpte vi salt sill och virade in i blött tidningspapper och la i glöden under vannan. det blev alltså glödstekt sill. Potatis till det la vi i varm kvartssand som brukade finnas vid kylugnen. Då blev den kokt. Man kunde även koka ägg i den varma sanden. Sillen var färdig när tidningspapperet började brinna upp. Det var lite spännande att fixa till lite mat så här när vi var grabbar
      mvh

Comment

Working...
      X