Jag tror att det var många glasbruk som tillverkade brunt glas när detta var modernt. Jag tycker inte jag känner igen din vas/glas som ett Sandvik men Ulferic har bra koll på det äldre sandviksglaset vad jag förstår.
DG
Har tittat i de kuranter jag har. Kan inte finna detta glas. Sandvik var som sagt inte ensamma om att göra bruntonat. Mindre vanligt än det bruna är det gröna och blå glaset från Sandvik. Kommer inte ihåg just nu om någon mer färg gjordes Får kolla. Lägger in en bild på en blåing. Vas Hald. H 47. Höjd 27 cm.
Den gillade jag Ulferic. Jag vet inte om jag har något blått glas från Sandvik Måste kolla igenom vad som finns.
I Sandviks katalog Nr7 finns följande färger angivna. Tror inte jag har sett alla.
Bogrön (Light green)
Blå (Light blue)
Vit (Clear white)
Brun (Topas)
Mörkgrön (Emerald green)
Stålblå (Steel blue)
Jag tog med den engelska färgbenämningen för det förklarar en del tycker jag Jag visste nämligen inte vad Bogrön var.
Det är bra Lasse att du kommer med sakliga uppgifter. En annan klumpa ihop grönt och blått som ett. Här en Gate med mycket ljus grön färg och med blå fot. Denna har jag inga kataloguppgifter om annat än att det är Gate.
Den var mycket speciell Ulferic. Jag har aldrig sett den eller bild på den Vad gissar Du är den tidig tror Du Jag tror nog på en tidig produktion.
Vi får se om någon annan vet Bay kanske tittar in.
DG
Blir som en tupp i påskatid.
Har nu fått fram lite om skålen. Köptes förresten på Skärholmens loppis. Var en utställning på Spökslottet för ettt antal år sedan. Det var då jag fick se en likadan. Östergötlands Länsmuseum hade en utställning som gick runt i Sverige. Det var glas ur Agnes Hellners Orreforssamling som visades. Katalogtexten är inte lång. Står bara att den är optikblåst, Simon Gate Sandvik.
vilka snygga pjäser ni har visat upp, färgerna på glaset berodde ju på sammansättninget av kemikalier som blandades i massan sodaglas bruntonat,sulfatglaset är väl mer gröntonat och kan även vara gultonat,försökte tänka till men var tvungen gå och ta en kopp kaffe det stod helt still i huvudet ruskigt ibland när man vet något och skall säga eller skriva det är det som bortblåst
Comment