Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är detta?

Vad kan detta vara för en pjäs? Den är sådär en 25 centimeter hög och lite klumpigt utförd tycker jag. Sölarbete eller "jag har varit på glasbruk och gjort en egen grej"
    Det som talar mot det sistnämnda är att den är både kulslipad och planslipad i botten.
    Bifogade filer
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Det ser ut som en liten fågel!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Nej det lovar jag, inget sölarbete här inte, man kan fråga många glasblåsare
      i en hytta som blåser vanligt hushållsglas eller annat vanligt glas, jag menar sådana glasblåsare som jobbar i lag på akord, dom kan inte förklara hu man får till en sådan pjäs.
      Det är ju som så i glashyttor, har dom glasblåsare som går dagarna i ände
      och blåser glas i formar som blir framställda, aldrig kommit i kontakt med
      handgjort, friblåst glas, då kan dom inte svara på hur, varför, ett friblåst glas ser ut som det gör, möjligen om dom sett hur han gjorde, när dom jobbade intill.
      Det är nog lätt att tro, ex, han har jobbat på glasbruk, han vet, fel i dett fallet, klurigheter mm hos yrkeskunniga går knappas förklara, om man inte klarar det själv.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag hänger inte riktigt med på vad du skriver, Hirvi. Menar du att den här figuren är gjord av en "riktig" glasblåsare?
        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
          Jag hänger inte riktigt med på vad du skriver, Hirvi. Menar du att den här figuren är gjord av en "riktig" glasblåsare?
          Ja vist, det är inget blåbär som gjort den, bara vasen utan hål, är ju inget konstigt,men att få fram dessa hålen
          det klarar inte vem som helst, om du förstår vad jag menar!
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Kul! Men att kunna härleda den till något glasbruk är väl en omöjlighet, eller? Den är i alla fall köpt i Vetlanda, inte så långt från Ekenässjön alltså. Jag har ett par etikettmärkta vaser från Ekenäs som är lite lika i färgen, men det kanske inte betyder något. Har även en karaff med ett liknande hål. Ska ta och fota den med och lägga in som jämförelse.
            Bifogade filer
            Last edited by brodertuck; 2008-02-10, 18:22. Anledning: Bild tillagd

Comment

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
              Kul! Men att kunna härleda den till något glasbruk är väl en omöjlighet, eller? Den är i alla fall köpt i Vetlanda, inte så långt från Ekenässjön alltså. Jag har ett par etikettmärkta vaser från Ekenäs som är lite lika i färgen, men det kanske inte betyder något. Har även en karaff med ett liknande hål. Ska ta och fota den med och lägga in som jämförelse.
              Möjligt att någon på Ekenäs har gjort detta som sin grej,
              men jag vet inte, då har det säkert gjorts flera saker med denna teknik,
              jag tror inte det är någon ensamgrej. (din vas altså)
              Hirvi

Comment

Working...
              X