Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saltkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Har väldigt långsam uppkoppling så det tog mig lååång tid att titta igenom tråden men tror att detta saltkar är nytt (för tråden). Men det är BLÅTT och ca 7 cm långt. Något kantstött, men vad gör väl det på ett gammalt saltkar.
    söffe
    Bifogade filer

    Comment


    • Ser riktigt trevligt ut, ska kolla imorgon om jag har samma form bland mina saltkar på kontoret1

      Comment


      • Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
        Ser riktigt trevligt ut, ska kolla imorgon om jag har samma form bland mina saltkar på kontoret1
        Trevligt! den modellen är ny för mig, nere vid basen,terasseringarna där har jag inte sett tididare även om mönstret på karet inte är obekant.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • Undrar om EB hittade en liknande på kontoret?
          söffe

          Comment


          • Här kommer två saltkar som nog inte har visats tidigare i den här tråden;Click image for larger version

Name:	saltkar 2.jpg
Views:	1
Size:	86,6 KB
ID:	547289Click image for larger version

Name:	saltkar 3.jpg
Views:	1
Size:	97,0 KB
ID:	547290Click image for larger version

Name:	saltkar 9.jpg
Views:	1
Size:	61,0 KB
ID:	547291

            Comment


            • Ursprungligen postat av karin p-v Visa inlägg
              Här kommer två saltkar som nog inte har visats tidigare i den här tråden;[ATTACH]133083[/ATTACH][ATTACH]133084[/ATTACH][ATTACH]133085[/ATTACH]
              Det övre karet finns med i tråden.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • Har kollat igenom tråden och inte sett något likadant som det Karin p-v visar. Däremot finns samma modell men med annat mönster i fyra inlägg: # 297 Sladden IVB-märkt, # 279 Äjth omärkt, # 179 Lars Kallin märkt EDA, # 168 Äjth omärkt.

                Kul att se denna nya variant Karin!

                Comment


                • Kunde inte hitta ett liknande i tråden, så till dokumentationen kommer detta saltkar i silver. Lite skevt, men det går väl att bända till antar jag.

                  Click image for larger version

Name:	Saltkar1.jpg
Views:	1
Size:	72,2 KB
ID:	547400
                  Pes är mitt google.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Karve - ditt omärkta kar har jag själv ett par stycken (är säker på att jag eller ngn annan har visat upp ett) , minns inte just nu när jag är på väg till semester, men vet att det är ett svenskt bruk.
                    Hei Äjth....... Det var Kosta .. Jeg har kjøpt et til med romben og K merket ....

                    Kjenner du denne dekoren ???. Kjøpt på marked i Nyster forrige helg. Et herlig glas med en følelse av alder, men dekoren er for meg ukjent .

                    Ha en fortsatt fin sommer
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Turbin med "härdsmälta".

                      Punteln ser ut som en glassmälta under karet.
                      Vad är det som hänt med puntelmärket.
                      Bifogade filer
                      Last edited by prylsnubben; 2013-12-11, 14:42.

                      Comment


                      • Hittade detta otroligt läckra saltkar. Tycker att den är fantastiskt vacker. Verkar ha betydande ålder med. Sällan jag ser pressglas med så mycket liv i glaset!! Vore kul om någon vet mer än mig..

                        Click image for larger version

Name:	IMG_0738.jpg
Views:	1
Size:	50,2 KB
ID:	553955
                        Click image for larger version

Name:	IMG_0737.jpg
Views:	1
Size:	67,7 KB
ID:	553954
                        Click image for larger version

Name:	IMG_0742.jpg
Views:	1
Size:	105,6 KB
ID:	553956
                        Click image for larger version

Name:	IMG_0743.jpg
Views:	1
Size:	82,7 KB
ID:	553957
                        Last edited by MrTompa; 2014-02-21, 12:17.

                        Comment


                        • I avvaktan på bättre vetande dristar jag mig till att tvivla på att saltkaret har någon
                          betydande ålder (alltså 1800-tal). Inget puntelmärke vad jag kan se, dessutom är
                          dessa "svallningar" i glaset ingen särskilt bra åldersindikation. Vi får höra vad Lasse C.
                          Hirvi och grabbarna har att säga.

                          Comment


                          • Jag tycker nog att det verkar ha "betydande ålder" (betyder det antikt dvs över 100 år ?). Vackert är det i alla fall.

                            Comment


                            • Jag tycker att det bör vara 1800-tal. Vi får se om någon har en priskurant som bekräftar det

                              Mvh/ Bengt N

                              Comment


                              • Jag har aldrig träffat på detta saltkar. Svårt att säga något om ålder, men glasmassan tyder på att det inte tillhör de nyare.
                                LasseC

                                Comment

                                Working...
                                X