Min kära sambo undrar hur denna skål blåsts. Nätmönstret, en typ ov optikblåsning?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Glasblåsningsfråga
Collapse
X
-
Jodå Äjth, du har gett halva svaret, blåstes upp i en förblåsarform med det mönstret, blåsa till hårt, och ur formen direkt, då var själva ytan mönstrad, glaset var ju så varmt efter detta, att det gick fortsätta blåsa upp skålenUrsprungligen postat av Äjth Visa inläggLyfter Denna Fråga.
och forma den, sedan kom ju det puntel på, invärmning, klippa bort överflödigt glas, värma igen och forma den som den ser ut, på din skål är väl puntelmärket bortslipat till en plan botten, (jag såg inte botten)
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Ok! Sambon nickar och hm:ar när jag läser. Allt är förstått o klart! T.o.m jag fattar! Tack Hirvi. Har du nån känsla av när denna typ av skålar var populära och tillverkades? Det finns en liten kulning efter punteln. Hade tänkt ta med denna skål till BAY´s glaskurs i <malmö i slutet av februari, men ibland är nyfikenheten otålig. Glasbruk?Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Comment