Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjärtsjö glasbruk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjärtsjö glasbruk.

    Hittade i gömmorna ett vykort föreställande Hjärtsjö Glasbruk. Hade ingen aning om att det har funnits något sådant. Nu vet jag bättre. Tyvärr en liten skada mitt i kortet.
    Bifogade filer

  • #2
    Sven Palmqvist jobbade extra som skolpojke där. Han föddes i Lenhovda, så det borde ligga Uppvidinge kommun.

    Här finns lite mer att läsa:

    knappast meningslöst.

    Comment


    • #3
      Hjärtsjö Glasbruk

      Hjärtsjö Glasbruk låg i Hökhults by, Lenhovda socken,Kronobergs län. Byggnaden ser nästan likadan ut idag.Hyttdelen c:a 1/4 av byggnadens högra del rasade av snömassor när bruket ej var aktivt.Mellan 1945 och 1969 drev min far och farfar Hjärtsjö Träindustri i dessa lokaler. Har Du ingen glädje av korten, är jag intresserad av dem.

      Comment


      • #4
        Välkommen till forumet, Elvira! Har du denna lilla skrift: Det brann en eld en gång - Om Åseda och andra nedlagda glasbruk - i skriftserien I Glasriket, Människan - miljön - framtiden.

        Där finns sex sidor om Hjärtsjö glasbruk. Boken finns just nu i 6 ex att välja här för cirka hundralappen: http://www.antikvariat.net/get/search.cgi?post
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Glasblåsning 1913

          Hittade denna fina bild från Hjärtsjöhyttan i boken "Hantverk i Sverige".

          PS Bilden beskuren, minska ner den till 75% eller dra den.
          Bifogade filer

          Comment

          Working...
          X